Wednesday, October 26, 2011

Lepas Beli Campak Tepi - Sikap




Hye
Assalamualaikum

Mood : Shopping

Nampak tajuk kat atas?
Lepas beli campak tepi

Yeahhh ni perangai kebanyakan daripada 
pembeli2 Malaysia
*oups jangan marah

I cakap berdasarkan pengalaman kerja
dan pengalaman pribadi

To Dear Readers

Biasanya lepas kita selesai menghabiskan masa
sehari seuntok di shopping complex
kita akan balik dalam keadaaan yang sgt excited
x sabar2 nk guna baju tuh 
nak tunjuk kt family, kawan, sedara mara yang kita ada baju baruu!
yeeeyyyyy!!

hahaha.
kan? kan? kan?

Ada jugak yang dah penat membeli belah
bila balik rumah terus tido
~ x larat nk tgk barang2 baru tuh~

ni yang masalah ni
Ada antara kita x sedar
yang hak kita sebagai pengguna sgtlah tinggi

kita wajib menjadi pengguna yang bijak
lepas beli jangan amalkan sikap campak tepi

Org Malaysia x suka keep checking
dekat resit2, bil2, harga2 baju dan kualiti baju atau apa2 juga barangan
kadang2 kita terlalu ghairah dengan barang2 yang baru kita beli
(baju,pinggan mangkok,barang dapur, alat tulis, buku dll)

EXCITED SANGAT

Ni masalah kita
jarang amik kisah pada perkara2 yang perlu kita simpan

Perkara yang sama sering berlaku pada saya sendiri
Selalunya masalah yg saya hadapi
adalah Warranty Card!!

Contohnya saya beli HP sekitar 5 bulan lepas
dan dalam bulan ni HP saya rosak
kemudian bila nak repair di kedai
dah tentu2 lah harga yang dikenakan sgt tinggi
jadi saya perlu dapatkan semula
warranty card saya
supaya segala proses baik pulih HP adalah percuma

Haissssshhhhhhh~~

TAPI ni lah masalahnya bila sikap acuh x acuh selepas membeli
sebab terlalu excited dgn HP baru
entah ke mana-mana lah saya campak 
Kotak Hp, Warranty Card, Resit HP saya tuh
akibatnya bila waktu saya memerlukannya
dah x dapat nak cari
mulalahh merungut rungut
membebel bebel

*padahal diri sendiri yang cuai

So kat sini ada tips yang perlu kita lakukan
selepas membeli belah :

Semak semula resit bayaran yang telah dibayar
Pastikan item barangan mencukupi
Semak semula harga barangan selari atau tidak dengan resit bayaran
Pastikan tiada sebarang kerosakan yang berlaku pada barangan
Simpan resit bayaran untuk kegunaan lain 
Rendam pakaian yang baru dibeli
Pastikan barang makanan yang dibeli benar2 elok dan tidak expired
Pastikan barang makanan HALAL
Simpan sebarang bentuk BONUS/KUPON di tempat yg sesuai
Simpan sebarang Warranty Card di tempat yang mudah dicari

dan banyak lagi langkah yang mungkin ingin anda ambil

Tahukah Anda Hak Pengguna Di Negara Kita Tidak Sehebat Di Amerika
Rakyat Negara Amerika Sangat Prihatin Terhadap Mutu Barangan
Akta Barangan di Sana Sangat Kuat
Kuasa Pengguna Sangat Besar

Jadi Adakah Kita Mahu Menjadi Pengguna Yang Lurus ??

Jadilah Pembeli Yang Prihatin




~Sekian~



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...