Tuesday, November 15, 2011

Saya Kene Pukul Masa Solat

Hye
Assalamualaikum


Penah X Nampak Org Solat Tepi Jalan?
Tgh Padang ? Kaki lima? Tepi highway? Dalam stadium? Tepi pokok?

Jawab je xpernah sebab memang bukan budaya kt negara kita buat mcm tu kan. Malaysiaa kot..Bersyukur sebab negara kita banyak masjid

OKEYH BACA NI :)

Ada la dalam 2-3 hari lepas aku jalan2 kat satu tempat ni
masa tu ada event dengan kawan2 aku yang datang dari jauh
Kebetulan masa tu dah masuk maghrib..Ya Allah maghrib dah la sekejap je kan

Aku Pun Tercari cari,Mencari cari dan Menggelabahkan Diri..Maghrib dah nak abes ni
Orang tgh ramai berpusu-pusu kt tempat tuh..Surau xde...masjid pun xde...bilik2 kecik pun xde...ALAMAK!!!

Kawan2 aku semua musafir xpe la..

Aku Ni Ha Yang Kene Solat

Lepas tu aku nekad ape nak jadi pun jadi lahhh
Yang Penting Aku Sembahyang

Ade nampak satu bangunan kosong kat depan aku.

Tapi masa tu orang ramai glee laa kat situ.

Aku cepat2 amik wuduk kat satu tempat ni..
*tu pun org pandang pelik sebab kt situ penuh india mase tuh

Diorang buat sambutan penutup deepavali agaknya.

Lepas tu terpaksa la aku masuk celah2 macha,india2 yang ada kt situ sebab nak naik bangunan tu. Diorang da penuh kerumun kawasan bangunan tuh.perghhhh!


Dengan muka slamber aku redahhh diorang.

KAH KAH KAH

Aku tengok ada satu kawasan agak lapang untuk aku solat. 

Tapi tepi aku ada Camera Litar....
Xpe laa..ada gak rakaman Islamik untuk depaaa..

HEHEHEHHEE

Aku terus letak selipar aku kat tepi.
Dengan xtahu kiblat kat mana..aku ijtihad je masa tu.

Terus angkat takbir dan sembahyang

Abess orang2 kat bawah yang lalu lalang pun tengok aku solat.
Tapi xde la kene pukuL pun.
Aku saja jee tuh tambah2..hahahaha..

Uishh x terkata laa perasaan aku masa tuh.

Tapi walau ape pun,aku rasa aku dah buat benda yang sepatutnya.
X perlu malu untuk menunaikan kewajipan kita sebagai Muslim.

Silap besar lah kalau kita malu.

Kalau buat maksiat depan orang ramai x malu pulak kan.
HuhUhuHUhuHU.

Terasa x? terasa X?

Sebenarnya kalau kita ada kt Jepun, Amerika, England kan..
Orang Islam solat kat tepi2 jalan tu biasa je sebab sana x byk masjid.

So orang2 pompuan yang da siap pakai baju tebal2 tuh x yah la nak pakai telekong and stoking bagai. Sebab pakaian korang dah cukup tutup aurat. Just amik wuduk and solat la kt mana2 pun. Atas kerusi pun xpe kalau da terdesak sgt.

Abang aku dulu belajar Jepun pun selalu gak buat. Solat je kat tepi2 jalan kalau da nak abes waktu solat. Takut2 terlepas pulak kan.

Sedangkan dalam berperang pun kita wajib solat tau.
Sebenarnya kita ni boleh je solat kat mana2 yang kita nak. 

Asalkan pakaian kita tutup aurat, tempat solat bersih daripada najis, pakaian pun xde najis. So, solat je la. Ape nak segan2. Mana lah kita tahu kan, dengan usaha kita yang sedikit ni, memberi hidayah pada orang bukan Islam. Alhamdulillah, besar ganjaran pahala tuuu.



Telah dijadikan bumi untukku menjadi alat bersuci dan tempat bersujud. Kerana itu hendaklah seseorang di antara kamu solat di mana sahaja ia dapat. ( hadis Rasullullah)




Islam Itu Mudah Dan Syumul
Janganlah Kita Menyusahkannya

TANX DEAR READERS


( ^ ________ ^ )


3 comments:

EyA edamanhatiku said...

xpenah nmpak g..tp patut puji walaupun xda tmpat solat tapi tetap solat..xptut malu tp patut bangga

Izzah Idz said...

x pelik hal ni..
sbb saya ngan kwn2 asrama penah solat atas rumput jugak..
tringat lagi waktu tu lepas hujan dh reda..
kami semua sama-sama solat ats rumput tanpa alas sejadah waima tikar pun..
warden kami yg ustzah jd imam..
dia pun solat xpakai alas sejadah/tikar pun..
best sgt2 kenangan tu :)

iffa Afifa said...

wah wah , hebat lah .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...