Sunday, December 23, 2012

My Sister Wedding's Day.




“Jika datang kepada kamu seorang lelaki yang engkau redha i agamanya dan akhlaknya untuk meminang perempuan kamu, maka nikahkanlah dia. Jika tidak kamu lakukan demikian, maka akan timbullah fitnah dan kerosakan”. (hadith hasan riwayat Tirmidzi no 1084)


Alhamdulillah, hari perkahwinan berjalan lancar. Hari Sabtu lagi majlis dah bermula di rumah dgn Majlis Khatam Al-quran dan doa selamat di malam hari. Sedara mara semua pakat turun ramai-ramai memeriahkan lagi suasana perkahwinan akak aku yang sorang ni. Ini lah satu satunya bungan di taman keluarga Tuan Hj Fital dan Puan Hjh Rohayah. Setelah 28 tahun hidung bujang, akhirnya Disember 2012 dipilih sebagai tarikh keramat utk menamatkan zaman bujang bersama kumbang pilihan Encik Hairi bin Ramli. 

Nak dikatakan jodoh pertemuan itu semua di tangan Allah. X kiralah berapa lama kenal, bercinta,bertunang dan ber ber ber sebagainya. Tapi kalau sudah jodoh itu xkemana biarpun dipisahkan dua benua Utara dan Selatan. Cinta itu tetap menjadi kekuatan utk bersatu.

Dulu masa zaman belajar, sibuk bercinta dengan orang lain, tapi akhirnya...kahwin dengan orang lain. hahaha. Adatlah..selalunya memang mcm ni. Ini lah nama dia jodoh di tangan Allah. Akak aku ni kenal dgn husband dia 3 bulan saje. Itupun melalui kawan2 kerja. Maklumlah sibuk belajar sampai dah dapat Master..sekarang sibuk bekerja sebagai Pensyarah kat UniMap Perlis..bila masanya nak cari teman hidup? nak bercinta apatah lagi ye kan? Jadi syarat perkenalan pertama terus letakkan Kahwin sebagai asas perkenalan. Fulamak, senang je kan ?

Masing-masing pun da berkerja, ada sumber kewangan sendiri. Husband akak aku ni umur da 30 lebih da. Aku syak dia pun dah banyak kali frust bercinta atau sibuk sangat kejar kerjaya, kumpul duit sampai nak kahwin pun lambat daa. Tapi x pelah, sudah sampai masanya utk mendirikan rumah tangga. Moga2 mereka hidup bahagia.

Majlis berlangsung hari Ahad. Jenuh penat letih semput semua ada. Maklumlah tetamu datang bertali arus. X cukup tangan nak melayan. Pukul 5 petang pun masih ramai lagi tetamu yang datang.. Memang ajaib..adat majlis selalunya pukul 4 petang dah lengang dah. Tapi inilah dia dikatakan tetamu pembawa rezeki.. x putus putus orang datang.. Sampai nak jadikan kisah... Makanan pulak x cukup !!

Haih sudah ~ mana nak cari lauk pauk ni? Mujurlah pakcik dan makcik aku masing2 Chef..ada restoran sendiri.. hasil kerjasama 12 adik beradik Mak..campur anak2 buah sedara spupu spapat semua..dapatlah juga hidangkan makanan utk tetamu tetamu yang dtg masa petang hari. Ini mungkin suatu pengajaran supaya lain waktu, dah boleh tempah banyak lagi makanan. Maklumlah tetamu datang x diduga. Berbanjir banjir datang.

Gambar kat atas sekali tu adalah gambar bersama kawan2 aku dan juga penggantin. sorry la, semua da berpunya.. Jadi tak ada peluang pulak utk aku kenalkan kat korang . hehehe. Sedangkan aku juga masih Single..mana boleh bagi chance anda anda semua langkah bendol..

Di kesempatan ini juga dapatlah saya merasa duduk di atas pelamin bersama seorang insan istimewa..hahaha. Mungkin ramai tertanya tanya siapakah gerangan insan ini.



Awww, Sweet !

Mohon tidak ada mana mana individu yang cemburu buta ! haha. Ini adalah kawan saya..tidak ada apa2 hubugan istimewa melaikan sebagai seorang kawan.. Pendek kata, jangan sapa2 ada niat nak kacau. :D

Tak lupa juga kepada brothers saya.. iaitu kawan2 saya yang bersama sama membesar dan mengenal dunia..Terima kasih sebab turut datang walaupun masih lagi ramai yang x dpt munculkan diri .






Sekadar ini sahaja coretan perkahwinan akak saya. InsyaAllah, bulan 3 tahun 2013, sorang lagi abang aku akan tamatkan zaman bujangnya. Fuh fuhh, maka tinggallah aku sorang yang masih belum ada sesiapa. Lai lai lai, ada sesiapa sudi jadi teman hidup saya? hahah.

Semoga akak saya dan suaminya kekal hingga ke anak cucu dan ke jannah Allah.


Wednesday, December 19, 2012

Forum On The Financial Service and The Consumer


The Committee of Forum On The Financial Service and The Consumer 2012

Assalamualaikum. Alhamdulillah, 2 hari yang lalu pada 17 Disember 2012 suatu International Forum berjaya dijalankan di Bilik Senat, Chancellori UKM. Program ini adalah anjuran Fakulti Undang-undang Universiti Kebangsaan Malaysia yang telah diurus tadbir sepenuhnya oleh Pelajar Tahun Satu Fakulti Undang-undang bersama sama Professor Dr Sakinah selaku pensyarah yang menjadi founder dan pembimbing dalam menjalankan forum ini.

Pengarah untuk program ini adalah Saudari Elli Liliana Aishah yang telah berjaya membentuk ahli-ahli jawatankuasa di bawahnya yang hensem lagi bergaya. Bukan setakat bergaya malahan bijak dan berketerampilan.  hahaha.

Panel untuk International Forum ini adalah :




Sambutan yang diterima juga menggalakkan kerana turut dihadiri oleh Wakil-wakil agensi kerajaan dan swasta serta para akademik. Pelajar-pelajar universiti lain juga turut hadir bagi mendapatkan maklumat berguna daripada ketiga tiga panel yang cukup berpengalaman ini.

Daripada pengajuran program seperti ini, ia dapat memberi gambaran kepada kami dalam menjalankan program yang disertai oleh ahli-ahli koprat dan perniagaan. Jelaslah forum ini bukan sekadar forum biasa yang boleh dibuat di peringkat sekolah tetapi telah melibatkan golongan-golongan profesional dan ahli akademik.

Tahniah diucapkan atas kejayaan menganjurkan Forum ini. Semoga ia memberi pengalaman yang berguna buat semua :)



Saturday, December 15, 2012

Heading To Final Exam !





Alhamdulillah, 13 Dicember 2012  ! Done With Debate :)


Berakhirnya tugasan Debate ini maka berkahirlah tugasan semua subjek Law untuk semester ini. Maka sekarang adalah masa untuk memberikan tumpuan sepenuhnya kepada Final Exam yang bakal menjelang 3 mingggu lagi. Semoga Allah memberkati usaha saya dan rakan-rakan yang lain.

Apa yang telah aku usahakan cuma sekadar kemampuan yang sedikit..segala galanya aku serahkan kepada Allah yang Maha Tahu akan apa yang akan berlaku pada masa akan datang.

X boleh dinafikan rasa takut untuk berhadapan Final Exam x lama lagi. Mungkin aku akan kecundang untuk sem ini ? ya Allah..nauzubillah min zalik..mintak jauh jauh jauhh dan jauhh..

Dengan baki 3 minggu ini.. insyaAllah.aku akan cuba yang terbaik..taqarrub ilallah.. semoga diampunkan segala dosa2 yang lepas..dan diberi kemudahan berhadapan dengan exam yang bakal menjelang.




PBL Law Faculty UKM - Done !



Assalamualaikum, alhamdulilllah akhirnya selesai tugasan PBL yang memakan masa hampir 3 bulan untuk diselesaikan..Pelbagai onak dan duri dilalui untuk selesaikan kerja paling mencabar untuk sem ni..hahaha..memang nampak macam hiperbola je ayat aku ni..tapi inilah realitinya...sakit kepala, sesak nafas, tekanan perasaan nak siapkan tugasan ni.. Mungkin ramai yang nak tahu..ape sebenarnya PBL ni ? ha ? tahu x ?

Secara jujurnya PBL adalah Problem Based Learning seperti mana yang tertulis di tajuk entry kali ini..tapi secara hakikatnya..boleh lah aku simpulkan PBL sebagai Permanent Brain Lost ! 

Semua sebjek ada tugasan PBL masing-masing...tapi...yang paling mencabar adalah tugasan PBL Conract Law..hell yeah..inilah dia :)

Secara kesuluruhannya ada 22 Kumpulan yang terbentuk hasil percaturan yang telah disediakan oleh Pensyarah kami..maka terbentuklah kami sebagai ahli kumpulan yang ke 22 ..hoho..epicc..

Seawal hari pertama membaca soalan :

"kumpulan anda dikendaki membuat tugasan berkenaan pengeksportan balak - terdapat elemen fraud - khilaf - dan salah nyataan "

Memang x faham apa sebenarnya yang kami kene buat..maka beberapa siri penerangan telah dijalankan bagi memastikan kami faham kehendak tugasan...

Kumpulan ini dibahagikan kepada kumpulan peguam dan kumpulan klien.. Klien dikehendaki menggubal kes berdasarkan tajuk yang diberi...adalah Haram sama sekali klien menceritakan kes yang mereka gubal kepada sesiapa termasuklah peguam dalam kumpulan..kes yang telah siap digubal mestilah dibentangkan semasa proses Client Counselling... kes tersebut mestilah kreatif dan susah untuk difahami..

Kumpulan Peguam pula perlu bersedia dengan sebarang bentuk kes yang akan diberikan klient semasa proses Client Counselling ! hek hek..maka perlulah masing-masing bersedia dengan pelbagai kemungkinan kes yang bakal diceritakan..

Sepanjang tugasan juga kami mesti membuat kerja-kerja lapangan untuk mendapatkan maklumat yang betul mengenai Client Counselling dan juga maklumat berkenaan industri pembalakan ini..

Jadi, berikut adalah beberapa jejak kerja lapangan yang berjaya kami buat :


Firma Guaman P. Gunalan & Co




Firma Guaman Lailawati Husain & Co


Pejabat Tanah dan Daerah Negeri Selangor


Kilang Pembalakan di Bangi


Kedai Perusahaan Kayu Balak


5 kerja lapangan ini bukan mudah untuk diuruskan...maklumlah..masing-masing ada jadual kelas yang berbeza beza...tambahan pula, bukan senang nak berurusan dengan pihak luar..perlu buat surat..perlu ada kereta...perlu ada duit..kalau xde semua tu...x boleh la nak uruskan semua kerja-kerja ni.. contohnya macam nak buat appointment dengan Firma Guaman..bukan senang2...dekat 4 firma aku call, semua xnak terima kerja lapangan kami..sedih kan ? haha..maka kerja ini amat perlukan kerjasama dan komitmen semua ahli kumpulan...

Sepanjang tugasan ini, ada suatu peristiwa yang menjadi kenangan manis buat kami semua...iaitu semasa kami semua menghala ke kilang pembalakan di daerah Bangi ini..


Kami cuba meredah jalan berlecak dan tanah lembik ni dengan kereta Viva Putih ! haha.. Bayangkan....betapa azabnya nak lepas jalan mcam ni..tapi memang mustahil untuk lepas..aku pikir kereta Viva dah cukup hebat setanding pacuan 4 roda yang masuk hutan tu..tapi harapan aku meleset,..haha...Memang jalan ni khusus untuk lori balak sahaja..maka kereta yang kami pandu terpaksa berhenti di tengah2 jalan lecak ini..dan kami meredah jalan2 lembik ni dengan berhati hati..anjing berkeliaran..memang menakutkan..

Setelah 14 kali bermesyuarat dan membuat pelbagai perbincangan..akhirnya tibalah hari yang ditunggu tunggu..iaitu.. tanggal 6 Disember 2012..hari Client Counselling pun tiba...seminggu selepas Client Counselling, kami diminta untuk menghantar dokumentasi kerja kami kepada pensyarah untuk disemak dan diberi markah...

Hasil x cukup tidor dan x cukup makan...maka, alhamdulillah. ! 140 muka surat pendokumentasian kerja berjaya disiapkan !! Ya Allah..azabnya nak siapkan... Inilah kali pertama dalam hidup buat assignment setebal 140 muka surat..memang sangat tebal...

Hari 12 Disember adalah hari menghantar Dokumentasi kerja ini...boleh dikatakan..aku kehilangan 5 kg untuk selesaikan kerja ini ! hampir 2 minggu bersengkang mata..haha..

Memang x dinafikan..kerja-kerja macam ni mengundang sedikit pergaduhan dan perbalahan sesama ahli kumpulan...masing-masing pun stress dengan kerja yang melambak lambak..maka selaku ketua kumpulan..aku lah insan yang perlu banyak beralah..dan biarlah aku yang tanggung susah lebih sikit dari orang lain..asalkan kerja siap ..Alhamdulillah :)



Tuhan, Aku Hamba Yang Keliru




Salam rindu aku hulurkan buat semua teman2, rakan2, dan sahabat2 yang sentiasa di sisi. Semoga semua sihat2 selalu.. terlalu lama rasenyer aku x jengah blog kesayangan ni.. Ya, kadang-kadang rasa nak menulis tu x de.. hidup yang terlalu sibuk dengan macam-macam perkara..Maaf lah kalau ada yang tertunggu tunggu aku update blog ni..sibuk sangat.. :(

3 bulan meninggalkan aku dalam dunia penuh trauma di bumi UKM ini.. alhamdulillah masih lagi diberi nikmat nyawa dan kehidupan sebagai hambaNya...terasa hina dan kerdil pulak diri ini berlegar-legar di ruang muka bumi milik Allah Azzawajalla.. siapa aku untuk rasai semua nikmat kehidupan ini ?

Ya...kalau tangan ini mampu bercakap kat muka bumi ini..nescaya aku akan lari ke serata bumi mencari tempat berselindung daripada menahan malu ditertawakan manusia..kalau kaki ini mampu bercakap akan segala langkah-langkah keburukan yang pernah aku lakukan...nescaya aku akan berlari mencari tempat yang tidak akan ada manusia langsung di situ... Semuanya kerana aku takutkan cercaan dan kejian manusia..tapi sejauh mana mampu aku berlari ? Mungkin dari utara ke selatan ?

Tapi aku lupaaa...tidak ada tempat di dunia ini yang Allah tidak tahu...larilah kemana sahaja...Allah jugalah yang akan menutup aib diriku...sepatutnya aku malu padaNya...sepatutnya aku takut akan azabNya...bukan takutkan manusia yang tidak pernah memberikan manfaat buat diri ini..arghhhh....bodohnya aku....

Tuhan...tolonglah aku...

Meskipun aku tidak layak mendapat pertolonganmu...namun aku sedar..aku tidak pernah ada apa2..berilah aku kekuatan...untuk bangkit dari kekeliruan hidup ini....

Mana perginya kekuatan yang kau campakkan dulu ? Hilang tah kemana...aku jadi hamba yang keliru dengan rentak tari duniawi ini..

Sungguh...aku hamba yang celaka....tersekat dalam kekeliruan berpanjangan...

Tuhan...tunjukkan aku jalan...teman pohon sokongan..hulurkan doa..buat perjalanan diri ini..




Friday, November 2, 2012

Future Malay Lawyers of UM and UKM :)


Some of the UM&UKM Law Students accidentally met at UM Halls of Tuanku Chancellor :)


About a month ago, in d middle of October, UM being a host for d Final Match of Malay Debate PM Cup..so, I am one of the UKM's supporters went along with them to give support to our debate team with full of hope that we can win the Cup !

The Final Debate was between UKM and UIA and was broadcasting through channel 9..Our Prime Minister Dato Seri Najib also along came and watch the debate by himself.. How lucky they are !

However, the most lucky team fall to UIA as they won the match and got RM30000 for their team meanwhile UKM got 2nd Place and got RM25000 ! Its not much different i think ! hehe

After the debate, I met all my friends who further study there..They are among the selected Malay Boys which studying Law at UM as they are only 13 Malays boys taking law in UM. See, how great they are !! :)




With my former foundation classmates ! Um Ukm Uum :)

Geographic separate us to Um , Ukm and Uum but Friendship unite us in this small world of Malaysia !!  Glad to met them my siblings :)

Friday, September 28, 2012

Pilihan Raya Kampus - PRK . Where I Stand ?



Assalamualaikum,

Beberapa hari yang lepas, suatu Pilihan Raya Kampus telah diadakan di seluruh Malaysia bagi Universiti2 Awam (IPTA). Tempoh masa seminggu sebelum pilihan raya sudah semakin rancak dgn kempen2 politik oleh Parti2 di Universiti yang didominasi oleh Aspirasi dan Gabungan Mahasiwa@Pro-M . Namun, ada juga sesetengah inidividu yang memilih utk berkempen dan bertanding dengan tiket Bebas.

Selaku pelajar tahun pertama di UKM dalam jurusan Undang-undang, ternyata Pilihan Raya Kampus ini adalah pengalaman pertama buat saya serta rakan2 lain yang baru masuk ke dunia mahasiswa ini. Suasana ini mungkin memberi sedikit tanda tanya kepada ramai pihak di luar sana, adakah suasana kempen ini sama seperti dunia Politik Sebenar di luar sana. Hakikatnya, ia tidaklah sama 100% namun masih wujud persamaan dari segi pegerakan dan usaha2 utk memenangi pilihan raya ini. Pelbagai manifesto dibentangkan oleh wakil2 tertentu untuk menarik minat dan perhatian mahasiswa2 di universiti.

Walaubagaimanapun. terdapat sesetengah unversiti yang tidak rancak suasana Politiknya seperti UiTM. Ramai kawan2 saya yang bernaung di bawah UiTM tidak faham apa Itu Pro-A dan apa itu Pro-M dan apa pula peranan mereka?

Oleh itu, di entry kali ini sukalah untuk saya mengupas serba sedikit tentang pergerakan politik yang melibatkan semua mahasiswa di negara ini.

Adat berpolitik pasti wujud pihak yang berhaluan kanan dan kiri. Ada pihak yang menyokong dan ada pula yang membangkang..seperti mana yang berlaku dalam mana2 dunia politik di dunia ini. Begitulah juga yang berlaku di dalam kancah politik Malaysia yang melibatkan Kerajaan Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat. 

Oleh itu, suasana ini turut meresap ke dalam kancah politik di Kampus.. Aspirasi adalah satu badan politik yang menjunjung tinggi dasar2 Universiti dan kerajaan dan mereka akan bekerja utk mahasiswa di samping mempertahankan dasar2 universiti meskipun ianya bersifat menekan dan menyekat kebebasan mahasiswa. Pro-Mahasiswa pula adalah satu badan Politik yang dikatakan sebagai pembangkang di Politik Kampus..ianya melibatkan gabungan2 pelajar di Universiti dan mereka bertanding di bawah tiket Pro-M. Seperti UKM, Pro-M lebih dikenali dengan GMUKM iaitu Gabungan Mahasiswa UKM.

Ada sesetengah pihak yang meletakkan Aspirasi sebagai pendokong UMNO dan Pro-M sebagai pendokong PR..saya tidak mahu mengulas tentang perkara ini kerana hanya mereka yang berada di dunia mahasiswa memahami perkara ini. Anda pasti menyedari akan hakikat ini. 

Walaubagaimanapun, ada sesetengah pihak yang mempunyai Side yang berbeza antara Politik Kampus dan Politik Sebenar di Luar. Ada yang bergerak di bawah gerakan Aspirasi di Universiti tetapi hakikatnya di Luar mereka berada di side pembangkang. Hal ini adalah sesuatu yang biasa kerana Politik di Kampus mempunyai perbezaan berbanding di luar.

Where I stand ?

Ada sesetengah pihak yang melampirkan soalan2 seperti ini kerana ingin tahu di mana side saya yang sebenar..apa yang saya pegang dan prinsip politik saya sering berubah mengikut kepada keadaan dan kehendak semasa. Oleh itu, saya sentiasa mengambil langkah selamat utk berada di tengah2 dahulu sebelum memutuskan saya berada di pihak yang mana. Namun ada beberapa kritikan yang ingin saya lampirkan kepada kedua-dua belah Parti ini.

Pertama, saya melihat Pro-M sebagai satu badan Politik Universiti yang bagus dan mendidik mahasiswa untuk lebih berani kehadapan dan bersuara selaku pemimpin di universiti. Apatah lagi, ia menunjukkan kematangan mahasiswa utk memimpin pelajar2 universiti dan menjadi perantara antara universiti dan pelajar dalam menyampaikan suara hati mahasiswa di Universiti. Ia tidak terikat dgn Universiti bahkan Pro-M bebas daripada Dasar2 Universiti dan mereka begerak di bawah nama mahasiswa utk kebajikan mahasiswa keseluruhannya. Walaubagaimanapun, terdapat beberapa perkara yang menjadi ketidakpuashatian saya terhadap Pro-M ini. Ada sesetengah pihak menjadikan Agama sebagai Umpan utk memikat hati mahasiswa supaya masuk menyertai parti Pro-M ini. Saya sedar akan kepenting perjuangan utk agama ini, namun permasalahan yang berlaku hari ini apabila banyak perlaku penyelewengan2 dan penipuan yang secara tidak sedar menjadikan agama sebagai umpan menutup kesalahan.

Sebelum saya masuk ke dunia mahasiswa ini, pelbagai rakaman2 video telah tersebar di YouTube yang melibatkan pegerakan politik mahasiswa iaitu golongan Pro-M ini di luar kampus. Mereka terlibat dengan pelbagai perkara seperti demonstrasi, provokasi, memijak bendera, membuat kecoh, mengalungkan bunga sembayang india, memijak gambar Perdana Menteri, dan aksi tunjuk punggung di gambar PM.. perkara yang paling menyedihkan apabila pelajar2 yang cintakan agama ini, yang berkopiah dan bertudung labuh ini seolah oleh mereka merelakan perkara ini atas dasar membasmi kezaliman. Ada antara mereka yang bertakbir dan bersorak seolah-olah puas akan tindakan rakan2 mereka yang beraliran politik yang sama kerana berjaya membuktikan suara mereka hebat ! Mereka ingin basmi kekejaman dan penipuan. Namun, adakah Islam mengajar kita bertindak sedemikian? tidak pernah mereka tempelak akan hakikat sebenar nilai2 perjuangan Islam itu. Mereka seolah olah tertipu akan umpan2 manis yang digunakan oleh sesetengah individu utk bergerak dalam jamaah yang menggunakan sentimen Islam utk menarik minat mahasiswa .

Setelah saya mengenal pasti beberapa identiti yang mengepalai Pro-Mahasiswa ini di universiti2 tertentu, akhirnya saya dapati mereka ini berfahaman SYIAH. Mereka juga menggunakan sentimen menghapus kezaliman dan penipuan ! Mereka lah yang menjadi dalang penipuan yang kononnya bergerak utk kepentingan Islam tetapi apa yang mereka sampaikan dan saluran yang mereka gunakan ternyata bercanggah dengan prinsip Islam yang sebenar.Akibatnya, ramai mahasiswa yang berkopiah dan bertudung labuh ini menang Takbir di tengah gelanggang maksiat hasil acuan parti mereka sendiri.

Saya berkata kerana ini realiti yang berlaku.. saya sendiri kadang2 malu dgn keadaan insan2 yang bertudung labuh ini tapi terjerit2 semasa membuat demonstrasi. Adakah ini nilai2 murni yang Islam anjurkan? tidak pernah mereka kaji kesilapan dan penipuan yang berlaku dalam pergerakan Pro-M ini. Mereka sangat aktif dalam movement di luar dan dalam kampus kerana mereka bekerjasama dgn universiti2 lain seperti UM, UPSI, UiTM, serta UIA dan lain2. 

Inilah yang menjadi duri dalam daging yang perlu dikaji oleh Pro-Mahasiswa agar tidak terjerat dan tertipu dgn mainan sendiri ! Apa yang penting jangan jadikan Islam sebagai Umpan untuk meraih undi sekiranya perjuangan anda juga tiada unsur2 menaikkan Islam itu sendiri dan anda juga tidak faham apa itu nilai2 perjuangan yang Islam anjurkan.

Namun, saya tidak pernah melihat sebarang kekacauan dan kekecohan berlaku di UKM..ternyata Pro-M atau GMUKM bersikap matang dalam berhadapan dgn masalah2 ini. Saya bercakap atas pengalaman yang baru sebulan di Universiti ini.

Kedua, saya ingin memberi kritikan kepada Aspirasi.. saya sedar akan Aspirasi ini sebagai satu Parti yang menjadi agen Universiti..merekalah insan2 yang akan mempertahankan dasar2 Universiti dan kerajaan Malaysia. Saya merasakan perkara ini sebagai suatu yang bagus kerana anda bertindak utk mempertahankan dasar di tempat anda belajar. Pastinya aspirasi adalah Parti yang cintakan keamanan kerana tidak melakukan Demonstrasi mahupun Provokasi..dan saya lebih sukakan keadaan seperti ini. 

Namun, Aspirasi dilihat sebagai satu Badan yang terlalu tersekat dan tidak bebas dalam bekerja untuk mahasiswa. Selama ini, banyak dasar universiti yang bersifat menyekat kebebasan mahasiswa di universiti telah ditentang hebat oleh Pro-M.. dan hasilnya memuaskan kerana dengan adanya suara2 mahasiswa ini, Universiti mula sedar akan kepentingan perkara2 yang perlu mereka ubah. Namun, apakah jaminan Aspirasi utk menyeimbangkan kepetingan suara mahasiswa dan pihak universiti ? Andai ada dasar2 yang menyekat kebebasan mahasiswa, apakah yang mampu dilakukan aspirasi utk kebajikan pelajar?

Itu antara tanda tanya yang sentiasa bermain di fikiran..selaku pelajar yang baru menapak di dunia mahasiswa ini, saya kira..Aspirasi perlu lebih kehadapan dan lantang bersuara..bukan menjadi pihak yang tahu menjalankan tugas..bahkan berani bersuara..pada masa yang sama bergerak dalam keadaan yang aman...

Mana perlu lihat, Calon atau Parti ?

Bagi saya, perkara utama yang saya nilai adalah calon itu sendiri.. Sekiranya ia lebih berkepimpinan dan layak..saya pasti akan memilih calon dan ketepikan soal parti.. hari ini kita perlu lebih bijak agar tidak terperangkan dgn kehendak parti semata mata.. Calon itulah yang akan menjadi ketua kepada kita, oleh itu pilihan haruslah bijak dan tepat. Di UKM, saya sendiri dapat menilai dgn mata kepala saya sendiri, calon2 Pro-M nampak lebih hebat dan berani. Kerana itu mereka menang besar di UKM.

Adakah bebas satu langkah yang betul?

Bertanding sebagai calon bebas ini bukanlah satu masalah. Ia terpulang kepada individu2 tersebut. Sekiranya mereka yakin utk bergerak secara bebas tanpa bernaung di bawah mana2 parti..mereka perlu yakinkan semua pihak bahawa mereka mampu.

Harapan kepada Politik Kampus?

Kedua2 belah Pihak perlu mengkaji semula dasar dan corak perjuangan.. Pro-M perlu lebih rasional dan matang dalam bersuara ! Suara anda sangat diperlukan dalam menyampaikan suara dan masalah2 mahasiswa namun biarlah ianya berasas dan rasional.. Pada masa yang sama, biarlah ia tidak melanggar adab2 dan nilai2 Islam seperti mana kebanyak daripada pengikut Pro-M inginkan. Begitu juga dengan Aspirasi, perlu lebih berani dan tidak menjadi macai yang takut utk bersuara! Bekerja utk mahasiswa , dan pertahan dasar2 yang perlu dipertahankan.

PRK 2012, apa keputusannya?

Tahniah kepada mereka yang menang pada undian di Pilihan Raya Kampus kali ini. UiTM seperti biasa, 100% dimenangi Aspirasi..kita semua sedia maklum UiTM memang tidak ada pergerakan politik seperti mana yang wujud di UM atau UKM. Namun tahun ini UPSI didominasi oleh Aspirasi..nampaknya setelah kes Adam Adli menjadi punca UPSI dipandang serong masyarakat, barisan bakal pendidik di UPSI sudah matang utk tidak mengikut corak insan tersebut..UKM pula didominasi kuat oleh Gabungan Mahasiswa UKM (GMUKM) dengan kemenangan 19 kerusi berbanding Aspirasi yang hanya menakluki 9 kerusi.  Di Universiti Malaya juga dimenangi oleh Pro-M yang memenangi 21 kerusi berbanding 20 oleh Aspirasi ! Perbezaan yang sangat tipis.

Oleh itu, tahniah saya ucapkan kepada Pro-M di UKM dan UM ! Semoga terus maju jaya dan bekerja utk mahasiswa seperti mana yang terkandung dalam manifesto anda. Ubah paradigma masyarakat terhadap mahasiswa agar mereka tidak memandang mahasiswa sebagai Insan yang tidak matang dan tidak bermoral..saya yakin, GMUKM mampu buat yang terbaik.. jangan ikutkan rentak semasa utk membuat provokasi..gunakan saluran yang betul dan beradab.. 

Seperkara yang boleh dikongsi, Pengerusi GMUKM tahun ini adalah Alumni Sekolah saya, iaitu senior di KISAS dahulu.. Tahniah untuk beliau ! Semoga kepimpinan GM di bawah anda lebih baik dari sebelum ini.

Suara Mahasiswa Suara Semua ! 


Saturday, September 22, 2012

Juara Debat MMP - Piala Naib Chancellor UKM




Dalam hidup ini saya belajar untuk menerima dan memberi
ada kala kita akan dapat apa yang kita korbankan..dan ada kala ia x membuahkan hasil..
Tapi saya tetap percaya, mana nak dapatkan sagu kalau x dipecahkan ruyungnya..

Debat bukanlah satu bidang yang sinonim dgn diri saya..Jujur, ia sekadar penyertaan sampingan..ataupun sekadar mencukupkan ruang2 pertanding semasa di peringkat sekolah dahulu.. xpernah langsung dipilih utk wakil sekolah dalam debat apatah lagi pidato..Walaupun pernah beberapa kali jadi Johan Pidato peringkat sekolah masa menengah rendah dulu, tapi..hakikatnya jiwa dan hati saya lebih kepada sukan..

Almaklum, sukan x boleh dipisahkan dgn hidup ini.. Petang, malam, pagi dan siang..Hidup dgn sukan !

Kerana itu saya dah puas dgn dunia sukan.. Dalam usia 12 tahun sudah melakar sejarah utk berlari di Trek Kebangsaan sebagai Atlit lumba lari 100 meter, kemudian diteruskan di sekolah menengah dalam acara lari berpagar..dan x lupa juga Rugby yang menjadi sukan terkahir saya di pentas kebangsaan.

Orang kata, hidup ini x kan ada akhirnya kecuali mati sudah tiba!

Ya, saya x pernah mengaku kalah dalam meneruskan perjuangan yang masih berbaki. Walaupun masih belum pulih sepenuhnya kecederaan di lutut kanan saya..tapi sy kira, sudah tiba masanya untuk beralih kepada sesuatu yang baru.. dan inilah masanya mencipta nama dan sejarah dalam satu lagi Diari yang baru...lantas mengucapkan selamat tinggal kepada Balapan dan Padang Rugby!

Alhamdulillah, Allah itu tahu apa yang terbaik untuk hambanya !

Masuk ke UKM telah memberi satu laluan baru utk saya..Terima kasih kepada Warga Unit Pengucapan Umum UKM atas penganjuran debat utk semua freshie UKM..di sini saya belajar banyak perkara..dan terima kasih atas tunjuk ajar yang x berbelah bahagi daripada anda semua..senior2 yang dihormati..Abg Faizal, Kak Najah, Abg Fendi, Abg Suhaimi, Abg Aqim, Kak Mira dan lain2..anda telah memberi suntikan semangat kepada saya utk terus ceburkan diri dalam dunia debat di universiti ini..

Penglibatan pertama saya dalam debat di UKM ini adalah semasa di minggu pertama orientasi...Alhamdulillah berkat usaha dan kerjasama daripada semua pihak..Kolej Pendeta Zaaba menang dalam debat tahun ini..dan kenangan ini lebih manis kerana Pendebat Terbaik jugak daripada Kolej Pendeta Zaaba.. tambahan pula ketiga tiga kami tersenarai dalam 10 pendebat terbaik ! Inilah kejayaan yang sangat menggembirakan hati saya yang sudah berbulan terkurung dalam cuti yang panjang.



Pentas Final telah menemukan kami dgn barisan pendebat Kolej Keris Mas.. Bukan calang2 pedebat kerana mereka adalah rakan2 seperjuangan semasa belajar di Asasi Undang2 UiTM sebelum ini..dan telah mempunyai rekod yang baik dalam debat sejak di peringkat sekolah..namun saya, hanya insan yang baru belajar menjolok sarang tebuan..

Ternyata tidak sia2 sarang tebuan yang saya jolok..kerana akhirnya saya peroleh madu yang sangat manis!! inilah kepuasan ! Selain dinobatkan sebagai Johan Debat , nama saya turut tersenarai dalam 5 pendebat terbaik..lantas mendapat anugerah sebagai Pendebat Harapan UKM.. alhamdulillah.. saya sedar, kejayaan ini hanyalah satu pencapaian kecil dan x dipandang langsung oleh pendebat2 handalan di luar sana.. saya mengaku, sy cuma hamba yang baru belajar..doakan saya agar lebih maju dan sukses dalam dunia debat ini..

Berbaloi rasanya berlatih sehingga ke pukul 4 pagi setiap hari..terasa hilang semua penat ! Apa2 pun, kami sedar..tanpa bantuan abang2 dan kakak2 senior..siapalah kami utk menjulang kejayaan ini..mereka lah yang banyak membantu!

Sekarang life saya di UKM sudah memberi tumpuan yang series kepada Debat..insyaAllah dgn melibatkan diri dalam UPU..sy harap dapat membaiki kelemahan2 dan kekurangan yang ada pada diri saya..Biar apa pun persepsi yang masyarakat sekeliling luahkan saya terima dgn hati terbuka..yang penting saya tahu apa yang saya buat adalah utk kebaikan saya juga..

Debat akan menjadi a part of my life di UKM ini! :)




Tuesday, September 11, 2012

Jadi Mahasiswa Bukan Sekadar Hebat Akademik !




Assalamualaikum,

Bertemu dalam entry kali ini pasti membawa percambahan minda yang serba sedikit mengetuk pintu hati anda utk terus membina semangat perjuangan di bumi intelektual menara gading.

Terbit fajar di minggu kedua di UKM ini memberi saya satu nafas baru utk berdiri menilai manusia dari pelbagai sudut. Yang saya pasti, setiap insan yang bergelar pelajar baru mahasiswa ini sedang mencari cari indentiti mereka di sini, Soal Culture Shock itu atas diri masing2. Mungkin ianya terkesan pada sesetengah individu, mungkin sesetengah lagi tidak. Tapi, secara lumrahnya, budaya memang memberi kesan pada hidup manusia.

Sebagai pelajar yang baru berjinak jinak mengenali dunia sebenar mahasiswa pasti memberi saya satu suntikan semangat yang berkobar kobar. Pada masa yang sama, tidak ada siapa yang dapat menafikan perasaan takut serta gentar saya utk mengharungi hari hari mendatang di UKM ini. Harap maklum, insan2 yang berada di sekeliling saya pastinya bukan calang2 manusia, merekalah yang akan beri saingan kepada saya sepanjang berada di UKM ini. Bukan niat utk jadi lebih baik daripada orang lain dan meninggalkan mereka di belakang! Tapi sekadar memberi peringatan kepada diri sendiri agar majukan lah diri ! maju kan diri! agar dapat buat yg terbaik utk diri sendiri !

Harapan ibu ayah itu pasti menjadi pendorong nombor satu utk saya bangkit daripada kejatuhan. No matter what ever happened ! Family come first.. Ibu bapa itu sumber inspirasi yang tiada tolok bandingnya.. Without them, we are nothing ! Kerana itu berwaspadalah dalam membawa panji2 semangat ini, bukan mudah mengharungi 4 tahun ini. Kemanakah haluan aku ?

Soal akademik itu menjadi tanda tanya paling besar. Apa result aku ? yea, saya sendiri dalam kerisauan yang x berkesudahan memikirkan exam2 yang bakal diharungi. Meskipun baru 2 minggu di sini, nyata roh dan semangat exam itu sudah menghantui diri ini. Terasa takut yang x pernah dirasai sebelum ini.

Saya pasti, setiap insan yang bergelar mahasiswa turut merasai perasaan yang sama ! Jadi apakah peranan kita ? Duduk diam diri lalu biarkan hidup ibarat dibawa ombak..menghempas pantai..lalu terdampar di bawah terik matahari..dan mati kepanasan!

Sedar atau tidak, menjadi pelajar itu adalah zaman  mencari kekuatan dan kemampuan dalam diri. Disini, jangan salah tafsirkan kehidupan mahasiswa sebagai musim mencari populariti dan publisiti ! owh yea, benar kita perlu bersikap proaktif dalam pergerakan di universiti tapi bukan atas dasar populariti ! Masalah utama apabila semuanya disandarkan atas dasar nama dan darjat..sia2... percayalah, anda buat yang terbaik , populariti itu x perlu dicari dan diminta..ia datang sendiri.. Jadi dalam mengharungi hidup ini.. Do the best for the best !! U will get the best !

Soalnya adakah akademik kayu ukuran utama menjadi pelajar yang berjaya? Ketepikan paradigma pemikiran ini..memang x dinafikan akademik itu penting...tapi barang diingat, hidup ini bukan diukur atas pencapaian akademik! Ianya diukur atas dasar "karisma" dan "kemampuan diri" !

Ubah cara kehidupan di sini utk lebih aktif dan proaktif.. Jangan jadi pasif ! Sampai bila mahu jadi manusia yang hidup dipenuhi dgn bebanan buku dan assignment semata mata. 4 tahun di Universiti, adakah selamanya ingin jadi pelajar yang duduk menerima arahan. Jadi adakah anda rela berkerjaya pada masa akan datang sebagai insan yang menerima arahan semata mata.. Adakah anda ini menjadi insan yang tidak mampu bersuara, x mampu melontarkan pandangan dan x mampu mengetuai pasukan ? Sampai bila? Kerana itu, 4 tahun menjadi mahasiswa di bumi intelektual ini, manfaatkannya utk mengasah kemampuan diri agar kita semua lebih bersedia utk berhadapan dgn realiti kehidupan selepas tamat pengajian. Ingat, dunia ini penuh persaingan !

Di universiti bukan seperti di sekolah.. Lebarkan sayap anda di sini.. Soal "politik kampus" perlu dinilai dgn paradigma yang luas.. Jangan sempitkan pemikiran pada satu cabang dan pergerakan. Hidup di universiti bukan setakat menjadi pelajar yang cemerlang dalam akademik, malahan cemerlang sahsiah, penampilan, gerak kerja kumpulan, berpesatuan, dan x lupa juga Politik Universiti. X perlu takut utk memberikan pandangan, as long as ure in the right place ! Suarakan, lontarkan, dan lepaskan yang perlu..dan ketepikan yang x perlu..

X dinafikan, wujud beberapa gerakan yang manggunakan nama "ISLAM" sebagai umpan kepada insan2 yang mencintai Islam.. Lalu mereka bergerak dalam medium2 tertentu dan menyebarkan fahaman mereka..akhirnya, mereka sendiri gagal membentuk wadah perjuangan seperti mana yang Islam anjurkan ! Malang sekali apabila sesetengah daripada mahasiswa yang mempunyai semangat jihad dan perjuangan yang tinggi tapi terperdaya dgn beberapa suntikan semangat yang tidak menepati dgn ciri2 perjuangan yang Islam anjurkan ! Barang diingat Provokasi dan Persepsi bukan ajaran Islam. Jadi berwaspada dalam berpesatuan, fahami Islam dari pucuknya dan selarikan dgn kehendak agama...jangan terjerat kerana terlalu ikutkan perasaan dan keadaan rakan sekeliling ! Sudah besar, pandai2 lah menilai dgn akal yang waras .

Minggu kedua di sini, tidak banyak yang saya faham tentang keadaan di bumi intelektual ini. Sekadar berkongsi beberapa buah fikiran yang saya kira perlu kerana inilah detik2 permulaan sebelum kita semua menjana jentera masing2. Yang paling penting, "mind ur steps" .. InsyaAllah, bertemu di lain entry. Banyak lagi yang ingin saya tulis di blog ini.






Monday, September 10, 2012

Minggu Mesra Pelajar UKM 2012



Assalamualaikum..apa khabar saudara dan saudari pembaca sekalian ? semoga sihat2 semuanya. Alhamdulillah saya baru sahaja selesai menjalani minggu orentasi pelajar tahun satu Degree di UKM. Minggu ini dinamakan sebagai Minggu Mesra Pelajar atas dasar ingin bermesra antara satu sama lain.hahaha. Seminggu berada di UKM telah memberi pengalaman yg sangat manis kepada diri saya..ya Allah xtipu ni! baca ya sampai habis.. manisnyeeerr ^^

Hari pertama daftar

2 September 2012 menjadi saksi saya mendaftarkan diri selaku warga Kolej Pendeta Zaaba UKM Bangi Malaysia. Alhamdulillah, perjalanan daripada Melaka ke UKM dipermudahkan tanpa sebarang masalah dan kekacauan. Jalan juga tidak sesak seperti biasa, ditambah pula cuaca yang baik seolah olah memahami perjalanan penting saya ke UKM ini. ewahhh :)

Alhamdulillah, ketibaan disambut baik abang2 dan akak2..kelihatan semuanya berpakaian serba merah..owhh..itu lah warna Baju Kolej Kami.. Senang cerita, Kolej Pendeta Zaaba temanya Merah! Maka, lengkaplah sejarah hidup saya selaku Ahli Merah sepanjang zaman.

Masa sekolah rendah dulu, saya adalah ahli sukan Rumah Merah, masa sekolah menengah saya juga ahli sukan Rumah Merah, masa kat PLKN saya adalah ahli kompeni Alpha iaitu Kompeni Merah! Sekarang saya adalah ahli Zaaba..juga berwarna Merah! Maka..merah la selamanya..patutlah saya gagah dan berani! #phewwww

Hari Kedua dan seterusnya

Maka minggu orentasi pun berlalu dgn baiknya sepanjang hari. Untuk pengetahuan semua, saya sebenarnya x dpt nak join orentasi ni sepanjang hari sebab saya terlibat dalam pertandingan debat. Saya habiskan masa di bilik rehat utk latihan debat. Owh lupa nak bagi tahu~ saya terpilih utk wakil Kolej ke Pertandingan Debat Piala Naib Chancellor UKM .. pertandingan ini adalah program tahunan anjuran UKM..khas utk pelajar2 baru UKM..matlamat utama adalah utk mencari pelapis2 baru debat UKM dan meneruskan kecemerlangan UKM..

Alhamdulillah saya terpilih bersama 7 lagi rakan yang lain. Zaaba hantar 2 pasukan debat, setiap satunya terdiri daripada 4 pendebat. Kami berlatih sepanjang hari sehingga pukul 4 pagi. Pastinya tidur x pernah cukup..Semangat yang ditunjukkan akak2 dan abang2 senior utk mengajar saya dan kawan2 debat x mungkin dapat saya gambarkan dalam penulisan..mereka sangat komited mengajar kami dalam debat..matlamatnya hanya satu..utk berikan kemenangan kepada Kolej kami yang dah sekian lama ketandusan kejuaraan.

Hari Rabu ( Hari ke 4 )

Pertandingan Debat Bermula. Kami bertarung dan terus bertarung.

Hari Khamis ( Hari ke 5 )

Alhamdulillah kami KPZ 2 sampai ke peringkat separuh akhir setelah bertungkus lumus mengalahkan semua pasukan. Kami x pernah kalah sepanjang perlawanan.. Tapi. team KPZ 1 kecundang di pusingan pertama.

Hari Jumaat ( Hari ke 6 )

Alhamdulillah kami sampai ke FINAL.. hari ini adalah hari Ikrar Aku Janji pelajar2 baru UKM.. semua pelajar2 baru di kampus Bangi dan KL turut hadir ke Dewan Tunku Abdul Razak ( Decrar ) UKM utk program ini. Selepas sembahyang jumaat, Pertandingan Akhir Debat berlangsung secara live di hadapan 3000 penonton di dewan besar UKM! Hanya Allah sahaja yg tahu betapa terharu dan takutnya saya masa ni. Tapi saya tetap panjatkan kesyukuran kerana itulah kali pertama saya masuk ke Final Debat..dan itulah pertama kali saya perform di atas Dectar UKM..itulah kali pertama saya jejak kaki di Dectar..itulah minggu pertama saya di UKM ! Hanya Allah sahaja yang tahu, ini lah kepuasan utk saya.

Perlawanan akhir debat menemukan kami dgn Kolej Keris Mas ! Musuh tradisi di UKM ini..bayangkan bagaimana keadaan dewan sewaktu kami berdebat..sangat bising dgn tepukan dan sorakan..itu semua menjadi sumber semangat saya utk buat yg terbaik utk kolej zaaba !



Alhamdulillah, kami  menang !! Sungguh inilah pencapaian yang sangat membanggakan saya di UKM..utk minggu pertama saya sudah berjaya mecipta sejarah di hadapan 3000 ribu penonton..ini cuma pencapaian yg kecil..tapi ianya besar utk saya..

Kenangan yang manis ini bertambah manis apabila saya disenarai pendekkan sebagai 5 pendebat terbaik dan mendapat anugerah sebagai Pendebat Harapan UKM!

Allah Allah Allah..semuanya dari Allah ! :)

Hari Sabtu ( Hari ke 7)

Majlis penutup di Kolej Pendeta Zaaba. Majlis Hari Raya dan bermaaf maafan bersama senior2 kolej.

Selaku pelajar baru di UKM..saya sangat2 terharu dgn kejayaan yang saya miliki ini..terima kasih kepada senior2 yang disayangi..tanpa anda siapalah kami..Debat bukan kemahiran saya..tapi anda dah berjaya buat saya jatuh hati pada Debat..semoga ada rezeki yang lebih pada masa akan datang!

InsyaAllah, saya akan berusaha keras utk kebaikan UKM dan diri saya sepanjang berada di sini. Saya yakin UKM adalah tempat terbaik utk saya..

Pewaris Keunggulan Pendeta Zaaba! :)


Friday, August 31, 2012

Minggu Terakhir di Musim CUti Panjang.




Hari berganti hari..akhirnya kusampai juga ke minggu ini.. Huh, minggu penuh debaran la katakan.. Dah penat rasanya menunggu dan terus menunggu hari bergelar Pelajar Jurusan Undang2 Universiti Kebangsaan Malaysia..Bukan untuk berbangga dan riak serta takabbur..tapi cukuplah dikatakan,

I am proud to be here..and reach this level.. I believe that this is not the end of my life..Somehow it just a beginning for me to create my name in this small world..I will always proud to be a part of Law Student coz i know this is my dream since my childhood..Alhamdulillah, tanx to Allah for assist me and giving me this golden achievement..no matter what, I always need my friends and family to support me morally..

Minggu Syawal kedua memang sangat sibuk dgn open house..Rasenyer hampir semua invitation sy pergi..dan minta maaf kalau ada sesetengah jemputan yg xdpt ditunaikan..maklumlah..setakat yg termampu..to tell u the truth, setiap hari sy balik kul 1 atau 2 pagi..pagi2 lagi dah keluar rumah, gathering dgn kawan2..ziarah rumah kawan2..g open house..dan x lupa juga selesaikan hal2 utk masuk belajar ni..

Alhamdulillah, barang2 semua dah beli..baju2 kene beli baru memandangkan size badan da berubah dgn drastik cuti 5 bulan ni...seluar pun kene beli baru...Memang terpaksa..ikutkan hati, memang guna yang lama saja..lebih jimat dan cermat kan ^^ tapi xpe la.. "time to change" ewahh..

Hari ini Jumaat barulah saya ada masa di rumah..2 hari sebelum masuk belajar ni..eloklah rasanya saya tumpukan  perhatian kt rumah pula..barang2 pun x start packing lagi..mungkin ada sesetengah kawan yg dah mula packing barang..masuk dalam beg siap2..ada yang bawak beg macam nk pergi oversea..padahal study Malaysia je..ewahh..over!! haha..tapi mungkin itu gaya korang kan..sy tengok je la dari jauh..

Ramai yang masih tertanya tanya..saya ni study law apa? Syariah ke civil ? okeyh okeyh...itulah, lain kali baca blog ni selalu..baru lah tahu !:)  Sebenarnya, sy ni belajar civil law...kenapa? ada masalah? cewahh...marah ni kalau ada orang hina kos yg saya belajar.. jangan pandang rendah..walaupun awak doktor ke, akauntan ke, pharmacist ke, dentist ke...one fine day, I believe that u will find lawyer to assist u in legal process.. hah, biasalah tu...

Apa2 pun, kita manusia memang sentiasa memerlukan antara satu sama lain..doakan sy semoga tercapai hajat dan cita2 saya ni..

InsyaAllah utk degree nanti..saya dah ada mission dan vision..azam baru pasti ada!! walaupun selalunya azam itu akan jadi semangat hangat2 tahi ayam candu..tapi setidak tidaknya ia memberi rangsangan kepada kita utk bersemangat memulakan dunia baru!! yeahh~

Sekian sahaja utk entry kali ini! bertemu di lain hari.. :)


Classmates Law masa di UiTM. I Miss All The Days With All of You.







Sunday, August 26, 2012

Mutiara Yang Hilang - Owh Kemana ?



Assalamualaikum, salam minggu ke-dua syawal . Entry kali ini agak panjang, tapi tolong baca jugak, anggaplah ia angpau hari raya !

Raya oh raya, beberapa hari meninggalkan Ramadhan, zon paling selamat dan penuh rahmat. Sekarang hari berlabuh satu demi satu membentuk minggu dan bulan menuju ke pangakhiran Syawal. Alhamdulillah, Syawal berlalu dgn penuh nikmat dan ragam..Pelbagai juadah hari raya, resepi turun temurun nenek moyang jadi santapan di Pagi Aidilfitri. Alhamdulillah, kuah kacang, ketupat, lontong, lemang, rendang ayam, rendang daging, kuih tart, kuih semperit semuanya menjadi daya tarikan ever green di Syawal ini.

Hari berlalu...owh sedar x sedar, lagi beberapa hari bakal masuk ke tahun pertama Degree..eh, kejapnya masa berlalu!! Rasa baru semalam lahir dan melalak di pangkuan ibu! Owh, sungguh terasa pantasnya masa berlalu..seminggu lagi bakal menjadi pelajar tahun pertama ijazah undang2 ^^

Tapi entry kali ini tidak berniat utk bercerita panjang tentang pelajar undang2..sekian harap maklum..ini utk menjaga hati dan perasaan sesetengan sahabat2 tercinta sy di luar sana kerana ada yg beranggapan sy ni riak dgn kejayaan ini.. ya Allah, sungguh x pernah terlintas..apa yg sy tulis sekadar menzahirkan rasa gembira dan kesyukuran yg x terhingga. Jadi, mohon jgn salah interpretasi.

Dalam dunia berganti fasa perubahan dan gelombang pilihan raya yg x berkesudahan, penduduk Islam semakin dihimpit keresahan dan ketakutan, saudara2 muslim di Mesir, Palestin, Rohingnya, Syria yang x pernah duduk dalam keamanan, tiba2 wujud pula satu gelombang hiburan yang x berkesudahan di Malaysia. Belum campur carut marut dan cerita karut Politik di Malaysia yang menjadi syaitan perosak ukhwah dan tautan persaudaraan Islam di negara Malaysia tercinta ini.

Saya juga x berniat utk cerita politik di entry kali ini, sekadar menyentuh kesedaran kita semua yang semakin hari semakin nyenyak di ulit mimpi ! Owh my Iman !!

Semalam sy bertandang di rumah seorang bekas murabbi saya.. yang pasti beliau adalah seorang guru wanita yg pernah mengajar saya satu ketika dahulu...walaupun sekejap, beliau tetap seorang guru ! Pertemuan yang sekejap itu sedikit sebanyak menyentuh hati dan mengetuk kuat kotak fikiran sy supaya kembali berfikir tentang hidup ini..mungkin sy seorang sahaja yg merasai perkara ini pada ketika itu memandang sayalah satu2 nya bekas pelajar kolej islam sultan alam shah..harap maklum, murabbi sy ini adalah guru sy di sekolah lama  sebelum sy berpindah ke kisas klang.

Tidak perlu sy mendetailkan perbualan kami, sekadar berkata, ia menyentuh sensitiviti sy sendiri selaku insan yg pernah bernaung di bawah bumi waqafan. Owh, maaf kepada yang allergic dgn nama kisas atau bumi waqafan...sy mmg selalu tulis pasal sekolah sy di blog saya..jadi kalau x suka, mohon jangan dipertikaikan..sekian..

Sebelum mata ini mampu terlelap dan dapatkan tidur paling nyenyak, sy baring di tepi katil dan bermuhasabah sekejap tentang diri..ternyata ianya tidak mengecewakan...bergoncang pintu hati ini dek kerana memikirkan apa akan jadi kalau tibe2 nyawa sy diambil malam tadi ! ya Allah, rasa nak menangis sekuat hati!! Tapi xde sapa yg faham apa yang tersirat di lubuk hati ini..betul2 menakutkan..ia ibarat amaran kepada saya selaku insan yg banyak melakukan kesilapan dan kekilafan di muka bumi Allah ini..erghh..nauzubillah :/

Utk insan yang selalu berjumpa saya, bersama dan mengenali sy dgn lebih rapat..pasti anda sedia maklum perwatakan sy.. in a simple word..sy adalah insan2 biasa, insan pertengahan, yang boleh masuk dgn pelbagai cabang manusia dan haluan. Mungkin ada yg tidak sefikrah dan tidak sebulu dgn saya..jadi itu pendirian anda..sy punya cara sendiri menghargai dan mewarnai kehidupan sy! Anda juga ada cara sendiri, sy hormati..sy segani :)

Yang pasti dan sangat pasti!! Semua orang pasti melalui jalan2 gelap dalam hidupnya...hati manusia ini ibarat magnet kepada semua perkara...ia menarik segala apa yang terhidang...lalu habuan2 dunia ini terlekat di lubuk hati.. yang lebih malang jika ia susah dicabut dan terus kekal terlekat di hati..maka jadilah kita insan2 yang hatinya mati dan lumpuh dalam belaian habuan dunia ! erggh..takut..ya Allah.. memang lumrah kita x pernah lari dari kelalaian..hati x pernah konsisten dgn sikap2 seorang muslim sebenar, ibadah yang x mampu istiqamah, solat yang kekadang acuh x acuh, doa yang kekadang sambil lewa.. Owh my Iman ! ini semua ujian yang setiap manusia lalui..

Ramadhan dah berlalu, Syawal bakal pergi, bulan2 lain menati, 2013 semakin menunggu waktu.. tapi itu semua belum pasti kita tempuhi. Ada sesuatu yang sangat pasti utk semua orang hadapi dan tempuhi..iaitu hari kematian ! Ya, kematian ! Mati itu pasti berlaku bila2, di mana sahaja, x kira dalam keadaan apa, dan tidak mengenal usia. Ia adalah ketetapan yang perlu disedari oleh semua insan. Jadi, hidup ini memang perlu bersedia menghadapi mati.sedia?

Tapi, adakah kita benar2 bersedia? Atau sekadar menjadi insan yang takutkan mati tapi cintakan dunia..arghh...jangan sesekali hati kita terus menerus ikutkan belaian nafsu dunia ! rosakk... tapi ini hakikat..kita semua x de yang sempurnya akhlaknya..ada masa kuat, kita kuat!! ada masa lemah, kita lemah ! ada masa di atas, dan ada masa jatuh bergolek golek..ini lah manusia spesies akhir zaman..

Dari kita kecil, sudah banyak mutiara2 berharga yang kita kumpul dalam hidup ini ! apa itu mutiara? Bekalan ilmu serta didikan agama daripada ibu, ayah, masyarakat, dan guru2 di sekolah...mutiara2 inilah yang menjadi kekuatan kepada kita semua utk berjaya didunia dan akhirat..tapi semakin kita besar, semakin banyak mutiara2 yang kita terlepas pandang utk kutip..yang lebih malang mutiara2 yang pernah kita sama2 kutip dulu banyak yang tercicir..ada yang hilang..ada yang terlepas dari genggaman ! mana perginya?? ini ibarat sudah jatuh ditimpa tangga lalu bergolek jatuh ke lumpur...sungguh malang hidup ini kalau kehilangan mutiara2 beharga ini..

Owh mutiara yang hilang..terasa diri ini tidak ada harganya lagi..utk apa dipuja manusia kalau pada pandangan Allah kita cuma bangkai yang tidak bernilai..mana hilangnya mutiara2 ini..we need it.. Tapi..nak ke syurga itu bukan seorang diri! nama pun kulluhum ajmainnn... kita perlu bersama sama..berpimpin tangan..ke sana..nama pun ukhwah fillah abadan abada... xgitu ? Yea, saya perlukan kawan2..kita semua perlukan antara satu sama lain..nasihat menasihati..tolong menolong..tegur menegur..barulah ukhwah itu kerana Allah..tapi bukan mudah bukan? !

InsyaAllah..mudah mudahan...sama2 kita jabatkan doa kepada Allah azzawajalla tuhan pemilik sekalian hati !! Semoga dilembutkan hati kita semua, diberikan dorongan serta kekuatan utk mendekatiNya..carilah mutiara2 yang hilang..agar memenuhi kelompongan2 di hati ini.. Semoga dipermudahkan dalam setiap urusan, dan hayat ini akhir dalam keimanan. Erghh x layak sy nk menulis sebegini baik bunyinya..tapi itulah, kita mmg perlukan ini semua..kerana fitrah kita memerlukan yang baik meskipun hati kekadang lalai mencari habuan dunia semata mata.

- seorang insan yang penuh khilaf



Friday, August 24, 2012

They Are My Sunshine. Little Niece :)



Rumah saya akan lebih berseri dgn kepulangan dua anak buah tercinta saya ni. Owh buah hati saya..sayangku intan payung !! Mereka lah yg jadi peneman saya kalau tgh boring, bosan, sedih, muram, stress, dan seadegan dengannya. Sy cuma ada 2 anak buah sahaja buat masa ni..dan mereka ni sangat sangat lah nakal nauzubillah..budak2 kecik kan, semua mcm tu...hyper active! penat nak melayan kadang2 tuh.

Tengok gambar kat atas ni,dua2 askar kecik ni datang serang saya sejurus lepas solat maghrib ! haha..kami pun bergambar lah..berpuluh puluh kali snap..dan ini sahajalah yg saya tayangkan..sebab yang lain tu semua x cantik..hehehe.. sy hensem je 24 jam.. xkesah apa2..haha.

InsyaAllah coming soon ada anak buah lagi ramai..dan ada anak sendiri insyaAllah..aminnn... ha, dgr tu bakal maksu die? ecehh..dgr x ? xpe, harap ada orang terasa..haha...boleh ea mcm ni ? :)

Ok la ok la..saja nak berkongsi gambar2 bahagia sy mse cuti ni..btw ada orang cakap sy da gemok..cehh sampai hati awak ... tunggulah naik cuti ni..masuk degree.. i will start exercise.. take balance diet..cewahh..dah kurus, jangan perli2 saya lagi tau !! haha..

With love, Hadhinah Afiqah ( Dinah ) dan Hadhinah Athirah (Tya)  !





Tuesday, August 21, 2012

Pemergian Yang Tak Dijangka di Minggu Syawal



Salam Syawal semua..semoga Syawal anda dipenuhi dgn barakah dan inayah daripaNya. Jangan lepaskan peluang bersama insan2 tersayang, bermesra dalam tautan ukhwah yang indah dan penuh muhibbah.

Saya ada cerita nak dikongsikan bersama semua pembaca. 2 jam lepas sebelum sy menulis entry ini kucing sy yg comel kt atas (Qasih) ni dah pun kembali ke dunia asal..iaitu alam ghaib...Mungkin sebelum ini ada dalam kalangan anda semua yang pernah terbaca entry tentang "Ukhwah Kucing2 Yang Mantap" ..kalau belum, sila ke link ini -->  (TEKAN)

Seminggu sebelum Raya akak sy bawak kucing 10 ekor baby kucing ke rumah bersama pasangan paling Ideal Qasih dan Suci iaitu ibu kepada 10 ekor tersebut. Ha, semua kecik2 je lagi..comel2..macam anak patung yang biasa kita beli kt kedai Teddy Bear tu ! 


Qasih dan anak2 nya yang comel2 belaka !


Bobot dan Debot !

Perjalanan dari Perlis ke Melaka menaiki kereta Viva Hitam itu rupa-rupanya adalah perjalanan terakhir kucing2 kesayang keluarga saya ini..Memang dah ditakdirkan kucing2 ni akan habiskan sisa2 terkahir hidupnya di Melaka...Dulu, nenek diorang ni pun tanam kat Melaka, depan rumah je.

Malam sebelum Raya, sekor mati..mula2 x tahu sebab apa kucing tu mati..ye lah, tibe2 nazak kan..so, biarkan je la.. esok nya sekor lagi mati..laaa, dah 2 ekor pergi...lepas tu barulah akak bagi ubat, susu dan sume2 yang patut la.. then, kami satu family pun balik kg..dgn harapan kucing2 tu semua selamat dan boleh survive utk dua hari.. dah siap2 tggalkan air dan makanan da utk sume kucing2 tu..

Tapi last night kami balik Rumah, 2 ekor lagi kucing kami yang comel mati..pukul 12 malam menggali tanah kt depan rumah..tanam 2 ekor yg comel tu..kesian die..dah kene gigit dgn kucing2 lain..lapar kot :(

Pagi2 tadi lepas kemas2 rumah, sy dgn akak pun decide nak bawak kucing ni pergi Klinik... Masa tu semua seronok main dgn Qasih...dalam kereta pun Qasih boleh feed susu utk anak2 dia..boleh jilat, gosok2 leher, gurau2 dgn baby dia..

Sampai je kat Klinik..sementara tunggu turn nak masuk bilik.. tiba2 ada sekor anjing ni lalu depan dia..Tapi anjing ni x buat apa2 pun..Qasih terus berdiri macam nk marah..muka dia terperanjat...dalam masa 5 saat lepas tu akak pun ambil cage kucing tu dan bawak masuk dalam bilik Doktor..tibe2 kucing tu terus terkulai atas cage.. *masa ni ingatkan die nak baring..


Tapi, bila letak atas meja klinik tu..tiba2 je Qasih menjerit dan mati..Qasih x sakit apa2 pun..tiba2 je dia mati..Semua berlaku dalam masa beberapa saat..x sampai seminit..sangat sekejap.. Masa tu memang saya dgn akak terperanjat.. Saya syak Qasih ni mati terkejut..yelah, kucing macam ni bela dalam rumah..bukan kucing2 jalanan..sedih betul tadi..Dia mati depan mata, depan anak2 dia yg tgh menyusu masa tu..memang kesian...

Mula2 datang nak suruh Qasih temankan anak2 dia...tapi Qasih yang pergi dulu...dah sampai masanya..memang x sangka..maybe jantung dia dah lemah..so bila terperanjat, die terus mati..x nazak pun .

Terus kami simpan dia dalam Kotak dan bawak balik rumah utk tanam...



Satu Family terperanjat bila dgr Qasih mati..yelah, semua tahu Qasih x sakit apa2..tibe2 dia yang pergi dulu...moral nya, ajal datang tanpa tggu sakit atau dah sedia ke belum..walaupun ni kucing, tapi sebagai orang yang bela, mesti dia akan beri pengajaran pada kita yang manusia.. Qasih dgn Suci daripada kecik2 dah kawan baik..lepas ni mestilah Suci sedih sebab dah xde kawan baik die..mesti malam2 dia cari2 Qasih tu..



Qasih dan Suci kawan baik paling bahagia!!

Sekarang tinggallah Suci sekor yang akan jada 6 lagi baby kucing yg lain... Suci sekor lah yang akan feed susu utk baby2 yang lain..kalau x, Qasih dgn Suci ni selalu kongsi2 susu bagi kat baby diorang ni.. dah 5 tahun bela Qasih dgn Suci ni..daripada kecik sampai besaq..di Melaka juga pengakhirannya..maka tinggallah generasi ke 5 dalam keluarga kucing2 ni..



Si Comel ni masih ada lagi !

Memang mati ni datang bila2 masa je.. ni la pertama kali sy tengok kucing mati terkejut depan mata..sangat sekejap..takde apa2 petanda nak mati..haihh, kita yang manusia pun bila2 masa sahaja Allah boleh ambil nyawa kita..

Harap2 kucing2 lain boleh survive..Raya ni sahaja dah 5 ekor yang mati..memang x dijangka.. 

Saturday, August 18, 2012

Heading To Syawal , Selamat Hari Raya :)



Hye..Assalamualaikum ^^

Cantik kan baju Melayu ni ? haha. this is mine...tahun ni tetiba terasa nak pakai Gold..homaii, memang kacak pakai baju ni..tambah2 yang pakai pun kacak.. #eh

Mcm ne persiapan raya korang? Baju raya, seluar raya, spec raya, langsir raya, kereta raya, hp raya semua da beli kan ? hahah. Biasalah org Melayu raya..typical, semua tukar baru kan ..kan..

Alhamdulillah, hari yang dinanti nanti bakal tiba.. esok !

Ya Allah, x sabar nak sambut syawal dan dalam masa yang sama, mengharap dapat bertemu Ramadhan yg akan datang. InsyaAllah mudah-mudahan diizinkan Allah.

As my previous entry, sy ada menulis tentang "Jangan Jadi Hamba Ramadhan"  . Ingat lagi x ? Kalau x ingat boleh tekan link ni ---> (tekan)

So, Ramadhan berakhir x bermakna ibadat kita semua pun berakhir. Jangan lupa, Ramadhan cuma medan tarbiyah rohani dan jasmani setiap manusia..Jadi, setelah berakhirnya musim tarbiyah sepanjang sebulan, apa hasilnya? Hanya anda jugalah yg tahu hasil masing2..

Kalau orang menuai padi..sekarang ni musim kutip hasil.. ^^

Alhamdulillah, nak raya ni semua sepupu sepapat balik ke Kampung..adik beradik pulang ke rumah..anak buah sedara mara berkumpul..Ohhh inilah waktu yang ditunggu2.. Kumpul ramai2..gotong royong..masak2...kemas2 rumah..kan? Ukhwah tu..ukhwah! 

Saya pagi2 lagi lepas subuh dah berkemas kat rumah! Fuh, abes da bersih bilik bujang...Rak buku semua da kemas..langsir rumah semua dah tukar.. weiwwiitt.. kan bagus setiap bulan Raya..setiap bulan nampak berseri Rumah ! haha .. dan setiap bulan la mood rajin saya akan jadi luar biasa.HAHA.

Apa khabar orang kampung ? Sampaikan salam Saya utk semua keluarga awak awak tau. InsyaAllah kepada yang mengenali, sila lah datang rumah..pintu rumah sentiasa terbuka menerima kehadiran tetamu...okeng? siapa malu dia rugi..dapat 50 rgt sekali dtg! haha

Biasanya tiba pagi Syawal..saya mesti akan cari Ketupat dgn Kuah Kacang ! Ya Allah ! Favorite sepanjang zaman tu.. xmungkin dan x kan lepaskan peluang.. Mungkin ada orang lebih minat Lontong..but for me..kuah kacang sahaja dah cukup terbaik!! 

Last but not least, sepanjang saya aktifkan diri sebagai penulis blog..walaupun x femest macam Hilal Aysraf, Lyssa Faizureen, Aiman Azlan, or BenAshaari...tapi saya rasa seronok je menulis ni..nak jadi mcm diorang itu mustahil! haha.. Jadi mungkin ada penulisan2 saya yang menyinggung perasaan kawan2 semua..tambah2 kalau masuk bab Politik kan ! Mesti ada yang x puas hati..siapa lah saya utk memuaskan hati semua orang..jadi dengan rendah diri saya nak mohon maaf kepada semua bloggers,readers dan kawan2 yang rajin baca blog saya ni..Maaf zahir batin ok!

Saya nak ucapkan Selamat Hari Raya utk semua ! Semoga Selamat meraikan kemenangan kita semua di pagi Syawal..main mercun tu hati2..drive balik kampung pun hati2..makan pun hati2 ! haha..takut gelojoh sangat mati tercekik..nauzubillah..mintak jauh ^^  . Sama2 kita raikan Syawal ini dengan mensyukuri nikmat persaudaraan sesama Islam dan rezeki daripaNya yg melimpah ruah. 





Tuesday, August 14, 2012

Section 114A Akta Keterangan, Propaganda atau Agenda?



Click Gambar Utk Lebih Jelas

Pertama sekali saya ingin katakan, penulisan kali ini adalah bertujuan utk memberi pemahaman yang lebih terbuka tentang Seksyen 114A Akta Keterangan yang telah digazetkan di Palimen pada 31 Julai 2012. Saya pasti penulisan ini akan tersebar ke seluruh negara, dan pastinya ia akan dibaca oleh segenap lapisan masyarakat yang berbeza latar belakang politik dan ideologinya. Oleh itu, saya nyatakan sekali lagi, penulisan ini perlu di pandang dari sudut yang terbuka.. Bila saya kata bersikap terbuka, sama ada anda berada di haluan kanan atau kiri, anda kedua duanya termaktub utk bersikap terbuka ketika membaca penulisan saya ini. 

Pertama sekali, saya ingin katakan bahawa Seksyen 114A ini adalah suatu pindaan undang-undang yang telah dipersetujui oleh Dewan Rakyat dan Dewan Negara. Rank undang-undang ini telah melalui pembacaan kali pertama dan kali kedua di Parlimen Malaysia sejak 18 April tahun ini. Ternyata ini adalah suatu gerak kerja yang dikepalai oleh Menteri Perundangan Negara,Nazri Aziz kerana beliau memegang portfolia dalam bahagian perundangan negara di Parlimen. Secara jelasnya, ini adalah kesepekatan yang telah berlaku di Parlimen secara voice of majority, iaitu 2/3 daripada ahli Dewan.

Pada awalnya, saya membaca tentang isi kandung yang termaktub dalam pindaan Akta Keterangan ini, saya merasakan bahawa ini adalah satu pindaan undang-undang yang tidak masuk akal kerana ia nyata menyekat hak rakyat dalam menyatakan pandangan dan bersuara di laman social internet khususnya.

Terlebih dahulu, kita boleh lihat illustrasi gambar di bawah :


Setelah membaca beberapa artikel dan pandangan daripada segelintir pihak dan blogger, maka saya dapat melihat beberapa titik kebaikan dan kekurangan dalam Seksyen 114A ini yang akan saya kongsikan dalam penulisan saya kali ini.

Pertama sekali,

Apakah tujuan utama pindaan undang-undang ini dilakukan?

Secara mudahnya ia bertujuan menyekat sebarang bentuk penyebaran video, gambar dan bahan-bahan bacaan sama ada dalam bentuk penulisan artikel, penulisan blog, status di Facebook atau Twitter yang mempunyai unsur-unsur yang tidak baik terhadap Malaysia dan kerajaan khususnya. 

Apa yang dikatakan sebagai unsur2 yang tidak baik ?

Unsur-unsur yang tidak baik ini adalah sebarang bentuk penyebaran yang berbaur fitnah dan provokasi terhadap negara.  Jika ia dibiarkan berleluasa maka ia akan mengakibatkan kemudaratan dan bahaya terhadap negara tanah air tercinta ini. Ia mungkin akan mengancam keselamatan negara memandangkan dunia hari ini terlalu pesat dengan penggunaan Internet, oleh itu bagi menangani masalah ini daripada menjadi semakin beracun dan parah, kerajaan Malaysia telah bersepakat memperkenal Syeksyen 114A ini bagi memastikan rakyat Malaysia menjadi pengguna laman sosial yang berdisiplin dan berhemah. Ia secara tidak langsung menjaga nama baik negara di peringkat Global kerana kita sedia maklum, laman social internet ini mampu dibaca dan sampai ke serata dunia tanpa mengira sempadan warna kulit dan negara.

Secara asasnya, undang-undang yang bertujuan menyekat penyebaran fitnah dan maklumat yang berbaur ancaman kepada negara ini adalah satu undang2 yang baik ..Saya bependapat seluruh rakyat Malaysia harus beterima kasih kerana undang2 yang menyekat penyebaran bahan2 yg berunsur provokasi ini adalah suatu undang2 yang memberi manfaat kepada semua pihak bahkan menepati ciri2 negara Islam.

Namun, pindaan baru Akta Keterangan ini nyata telah mengubah persepsi saya terhadap ketulusan undang2 itu sendiri dalam mengangkat Justice dan Human Rights seperti mana yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan. Ia bukan sahaja menyekat kebebasan bersuara dan lontaran idea masyarakat di laman sosial bahkan ia seolah olah menjadi ancaman buat kita secara keseluruhannya.Diamana nilai asas undang2 yang menjadi titik pertemuan Rights dan Justice? 

Saya amat menyokong jika tindakan undang-undang dikenakan terhadap pihak yang melakukan  penyebaran fitnah dan provokasi di laman sosial.  Namun setelah pindaan baru dibuat, ia telah mengancam hak saya sendiri dan hak rakyat Malaysia dalam menggunakan laman social sebagai medium utama masyarakt hari ini. Ayuh telusuri isi kandung nya :


Apa permasalahan yang terdapat di dalam pindaan baru ini ?
  1.  Unsur ancaman dan fitnah itu suatu yang subjektif dan ia mungkin boleh melibatkan apa sahaja bahan yang tersebar..Sekiranya bahan bacaan itu tidak menyebelahi pihak kerajaan, saya pasti..mudah2 sahaja rakyat negara ini akan di kenakan tindakan di bawah seksyen 114A ini.
  2. Setiap penyebaran bahan2 bacaan, video, dan gambar yang berlaku di laman social adalah di bawah tanggungjawab pemilik nama dan account. Apa sahaja bahan yang didapati bersalah, maka pemilik account yang akan dikenakan tindakan meskipun orang lain yang melakukannya. (hacked)
  3. Sekiranya ada pihak lain yang menggunakan laptop, hp, atau ipad kita tanpa disedari dan memecah masuk account FB atau Blog kita tanpa sedar..dan menyebarkan bahan2 yang tidak baik.. maka kita akan dikenakan tindakan undang2 dibawah Seksyen 114A.
  4. Pemilik wiFi dan line internet juga akan dikenakan tindakan undang2 yang sama dibawah seksyen 114A ini sekiranya penyebaran bahan2 tersebut dilakukan dibawah line wifi yang telah didaftarkan.
  5. Penulis blog akan dikenakan tindakan undang jika terdapat komentar yang berbaur hasutan di ruangan komen entry blog.

Bagaimana kerajaan ingin mengesan identiti sebenar penyebar maklumat ini sekiranya ianya adala perbuatan hackers ?  Negara kita tidak cukup maju dalam teknologi maklumat, senang2 sahaja orang awam boleh hack dan menggodam akaun laman sosial orang lain. Jadi pindaan baru undang2 ini hanya lah suatu pindaan yang memberi lesen kepada hackers bergerak secara halal. Pastinya undang2 ini telah mengancam kita sendiri kerana bila2 masa kita terdedah pada tindakan undang2. Pindaan baru ini sama sekali tidak akan mampu menangani masalah jenayah siber..bahkan ianya sebenarnya menggalakkan jenayah siber berlaku dgn berleluasa..Lambakan fitnah, provokasi dan ancaman terhadap negara pasti akan bertambah kerana mereka tahu, undang2 ini menggalakkan hackers and anonymous utk bergerak secara halal dalam undang2. Undang2 ini telah melindungi mereka.

Apakah Pindaan ini suatu Propaganda atau Agenda ?

Saya melihat pindaan undang2 ini adalah salah satu langkah yang diambil pihak kerajaan bagi melindungi dan menjaga identiti mereka daripada dibongkarkan oleh pihak2 tertentu. Sudah tentu mereka takut dengan kepesatan penggunaan internet zaman ini, ramai rakyat Malaysia dan anak muda khususnya lebih cenderung mencedok maklumat daripada laman2 sosial Facebook, Blog dan YouTube.. Ini pasti memberikan ketakutkan kepada pihak kerajaan kerana mereka pasti tahu bahawa rakyat hari ini sudah semakin bijak dalam menilai sesuatu perkara. Apatah lagi dengan lambakan blogger dan vlogger yang semakin aktif membongkarkan perkara2 terselindung yang berlaku dalam negara ini telah berjaya menarik ramai anak muda utk memahami permasalahan negara ini dgn lebih telus dan terbuka..Kerajaan pastinya sedar bahawa sudah tidak ramai yang berminat utk mendapat hebahan berita dan maklumat daripada TV3 dan RTM  yang nyata berat sebelah. Jadi tidak keterlaluan jika saya katakan, undang2 ini sebenarnya bertujuan utk melindungi mereka dan bukannya rakyat. Sama ada ianya suatu agenda atau propaganda, terpulang pada anda utk menilai.

Saya berpendapat, ianya tidak mampu menangani masalah jenayah siber, bahkan menggalakkan lagi gejala jenayah siber. 

Segala penulisan di dalam blog ini  hanya sekadar membuka mata anda sekiranya masih belum faham cerita disebalik pindaan baru ini. Terpulang pada anda hendak menilai dari sudut yang bagaimana. 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...