Monday, April 16, 2012

Perjalanan Hidup Sebagai Senior di Kisas

Assalamualaikum



Alhamdulillah, ade sikit kelapangan utk aku bermesra dgn blog ni
Entry kali ni adalah sambungan daripada entry yang lepas
Bagi siapa2 yang xsempat baca lagi boleh klick dekat tajuk bawah ni


"Rindu Suasana Tarbiyyah di Kisas"

Setahun berlalu menghabiskan zaman pentarbiyahan abang2 senior di kisas...dan zaman yg dinanti nanti akhirnya tiba..huhuu..i called it The Golden Year..tapi diri ini sedar, perjalanan sebagai senior di bumi ini tak pernah sama dgn tempat lain..aku dan kawan2 lain memikul satu amanah yg sgt berat..amanah utk mendidik adik2 menjadi insan berguna..amanah utk menjaga bumi waqafan ini agar terus terpelihara..amanah utk menjaga batch kami agar terus subur ukhwahnya,dan amanah untuk menjaga tradisi bumi waqafan agar terus terbela....

Masa mula2 masuk f5, aku tengah sakit...masa tu aku baru je 2 bulan operation..kaki aku pun x sembuh lagi..masih dalam pantang..walaupun aku x larat lagi utk bergerak normal mcm kawan2 lain, tapi semangat nak masuk ke alam Senior ni begitu kuat..maklumlah jadi budak SPM..wahhh...this is the final destination...tipu lah x excited...dalam kepala ni fikir..tahun ni nak belajar betul2..x kesahlah sakit ke x..nak belajar..belajar..belajar....hahaha..Semangat yang xde lawannya..dan aku yakin, semua orang berperasaan mcm ni..dan kadang2 semangat sahaja yg lebih..bila dah masuk f5..indah khabar dari rupa..hehe..

Aku ingat lagi, betapa susahnya perjalanan hidup aku masa f5...tengah sakit..hari2 kene gerak pakai tongkat..bayangkan macam mana aku nak pergi sekolah..setiap ary kene naik turun tangga..kene naik turun jejantas..ya Allah...sampai tahap nak minta mak tukarkan sekolah..tapi sebab sayang sgt nak tinggalkan bumi waqafan ni...aku sanggup teruskan perjuangan di sini...setiap ary aku mengeluh sakit..bukan senang nk belajar dalam sakit ni..hanya Allah sahaja yg tahu..



Tapi..sykur Alhamdulillah sebab Allah kurniakan aku kawan2 yang baik..kawan2 yang memahami..kawan2 yang selalu amik berat..x mungkin aku lupa jasa korang semua...kindly tanx to all my friends, my classmates, my roomates, my housemate and generally to my batch...only Allah can bless u all...tanx tanx and tanx... Setiap hari pergi kelas, ade orang yang akan teman aku..ada orang yg akan bawakkan beg dan buku aku..ade orang yang akan tunggu aku kalau lambt..ade orang yang akan papah aku kalau aku penat..kalau nak pergi makan, ada yang akan amikkan nasi aku..ade yang akan amikkan air aku..ya Allah..x boleh ingat benda ni..terlalu sedihh..maaf sebab aku menyusahkan korang..tapi aku x mampu nak buat benda tu sendiri..aku x tahu nk cakap ape..x terdaya aku nak balas jasa korang..terima kasihhh ..

Dalam entry ni aku nk sebut nama someone...Khairul Anuar @Tangok...kindly tanx to u dear friend..sebab die terlalu byk tolong aku daripada aku mula2 sakit...kalau korang nak tahu..every single day die akan teman aku pergi sekolah..pagi2 die akan siap awal dan pergi bilik aku and tolong2 aku prepare nk pergi kelas..beg aku die bawak even bahu die pun sakit....kadang2 sarapan aku pun die dah siap anta bilik..pernah baju aku pun die gosokkan..ya Allah..what kind of friend is this...kau terlalu baek utk semua ni..x mungkin dan x mungkin aku lupe...syukur sebab Allah permudahkan hidup aku masa aku sakit... dan xdapat aku nak bals every single things yang kau tolong aku..tapi...janji aku..doa utk kau dan semua kawan2 pasti ada...semoga Allah balas semua jasa2 baik korang...



X lupe jugak utk classmate aku, Mad, Alip, Amir, Aziz, Wahyu, Qeiro, Munir, Muiin, Zahidan, and Safwan..terima kasih kerana bantu aku dalam semua benda termasuk ajar2 aku even a single thing in life..rinduu gile nak borak2 dgn korang..rindu gle nk gelak2 dgn korang..rindu gle nak ngarut2 dgn korang..huhuhu..so many things happened in class...dedicate to Muhammad bin Sifyan@Mad...kau member paling rapat dgn aku sejak f4..sebab kita kenal masa ary daftar lagi..x sangka sama kelas sampai f5..duduk sebelah dgn kau adalah suatu kepuasan..kah3..jgn lupe semua cerita2 and cita2 kita...cakap nak amik aku jadi adik ipar kau..kah3! sampai sekarang pun kalau jumpa kau, xpenah xde bahan nak gelak..ade je benda nk borak la..sampai roomate aku kt uitm ni pun dah kenal kau..untuk yang muslimat kelas aku....kalau ade doa korang utk aku..semoga Allah balas jasa korang :)

Back to the Fundamental things in kisas... Tarbiyyah..

Sebulan pertama di kisas adalah nikmat sebab adik2 junior x masuk lagi..kat sinilah nak tengok keberkesanan didikan abang2 terhadap batch 55 ni..1st day masuk surau..wahhh..ramai jugak yg pakai serban..penuh betul cermin belakang surau tu..semua orang berkumpul amik giliran nak ikat serban..hehehe...tingkap2 surau yang boleh pantul muka pun jadi sasaran nak ikat serban.. Tapi...maklumlahh cuti panjang ramai yang x pakai serban..so benda boleh buat 2 minit jadi setengah jam pon ada...hahah :P 

Sebelum masuk surau, aku sempat tengok..selipar semuaaa terususunn rapi je..ehh ni sape suruh ni? ade warden arah ke? rupa2 nya xde sape suruh..ni semua inisiatif individu..susun sendiri selipar masing...ya Allah, kagum kagum dan sgt kagum.. Kami ni f5! Bukan f1 tau boleh buat macam tu...f5 pun boleh..tapi kat bumi waqafan je la kita boleh tengok..its amazing..cantik jee selipar tersusun..



Salam dan senyuman terus tersebar...ukhwah kami makin mantap biarpun dah berbulan x bersua..setiap orang yang aku jumpaa..pasti akan wujud perkataan "Assalamualaikum" ... x kesahlah sapa yang mulakan dulu.. macam ni lah budaya hidup kat kisas yang sgt unik...sesama batch pun salam x penah tinggal...ni semua adalah didikan abang2..Qudwah hasanah yang diorang tunjukkan menjadi penanda aras utk kami contohi..sebab tu lah bila naik f5...semua ilmu2 dan teguran2 yang abang2 senior sampaikan berkesan utk kami sampai lah kami pulak yang jadi senior...

Jadi Sekarang kami senior? Apa patut kami buat ? ya Allah....besar amanah senior2 ni...

Perancangan demi perancangan diatur..rakan2 Badar, naqib2, ahli batch semua bermesyuarat utk menyambut adik2 baru..x sabar rasanya utk meraikan ahli baru Bumi Waqafan...x lupe juga barisan2 Ketua Rumah..Khalid, Omar, Ali, Thariq....semua tengah sibuk memastikan bilik2 kemas dan bersih untuk dihuni adik2 baru...

Dalam sakit2, aku pun dapat amanah sebagai Ketua Rumah@House Captain..winkk2 ^_^ x sangka ada jugak rezeki..kindly tanx to all omarians yang byk bagi sokongan!! Pengalaman bersama Omar adalah kenangan paling sweet! sweetest than candy that i ever tried..haha..Love omarians..And we always no 1 :)



Maka pabila adik2 senior masuk..pelbagai ragam lah yang mereka bawak..ada yang berambut panjang..ada yang berambut punk...ada yang berekor..ada yang buat fashion ala2 bunkface..fuhh..caiyaa la adik2 ku..abang sayang korang..haha...ade yang muka ketat..ada yg seluar ketat..ade yang macho melampau ada yang selekeh melampau..ada yang pemalu dan ada jugak yg x tahu malu...hehe..abang memang sayang korang...kui kui kui


Slogan kami utk adik2 junior :


Kehadiranmu dirai, Kebetanmu dinanti ! :)

Dah tentu yang masuk kisas wajib dapat 9A...so, bukan calang2 orang yang masuk kisas ni..pasti orang yang hebat..maka abang2 junior pun mula lah melihat2 adik2 yang datang daripada pelbagai arah dalam Malaysia ni..Ha...Selamat menuju ke rumah2 andaaa :D




Tazkirah,teguran,nasihat,qudwah hasanah dan bimbingan adalah antara element asas dalam mentarbiyah..sebagai ahli bumi waqafan, maka wajiblah mereka tahu..ape 5 keunikan kolej Islam..perkara wajib tahu ni..masa aku f4 dulu, abang2 selalu tekankan 5 perkara ni.kalau salah satu daripada 5 perkara ni x jaga..memang kene marah la..




Ayuh baca Al-mulk reramai...maka pada malam harinya..selepas habis prep malam...pukul 11 mlm wajib la berkumpul kat surau...maka berbondong2 lah turun..adik2 junior yg lambat! ade denda utk anda..berani lambat la...kene marah baru tahu..hehe...


Abang2 senior pun atas nama Qudwah Hasanah, turunlah jugak reramai..supaya adik2 tercabar..supaya diorang rasa tertarik utk ikut tarbiyyah ni...tapi kebanyakan hari, f5 akan liqo di floor masing2...


Lepas Al-mulk akan ada sesi tazkirah..masa ni laa nak buat sesi taaruf dgn adik2..masa ni jugak lahh abang2 nak tegor junior..masa ni jugak laaa abang2 nak bangkitkan masalah2 adik2..masa ni jugaklahh pengemuman2 dibuat..masa ni jugak abang2 nak marah adik..masa ni juga nak tengok junior mana yang berani bangun bagi tazkirah! hehehe....

Dan masa Liqo al-Mulk ni la nak tegor semua individu..x kira senior x kira junior...hebatnya kolej islam, sebab sapa2 pun ada hak nak bangun nak bagi tazkirah..xperlu Badar, x perlu senior, xperlu naqib, dan x perlu KP...siapa2 pun boleh bagi teguran..



Setiap hari benda yang sama akan dilakukan..teguran demi teguran dibuat utk bentuk sahsiah pelajar kisas..daripada sekecil-kecil perkara sehingge ke besar besar perkara akan diketengahkan lepas al-mulk....


Kalau weekend, selalunya akan ada Liqo Muhasabah..masa ni lahh nak muhasabah diri adik2... masa ni laa ada nya Api dan Air...Api tu adalah "marah"...air itu adalah "nasihat"...kita akan guna dua pendekatan supaya adik2 ni rasa takut...dan ada masa yang sama mereka boleh terima teguran2 kami...



Rindu kat insan2 di atas....Arep, Aziz and Rauf...Kalau korang nak tahu Arep ni Abang Besar..die ni ketua kalau ada program2 nak marah junior ke nak provok junior ke..tapi selalunya dia yang rancang tapi yang akan lead aku and rauf... Abang Aziz kita ni die baik..huhu...die cool je..


Masihkah kau ingat kawan2 ku? Disaat junior menitiskan air mata keinsafan....masihkan kau ingat kawan2 ku di saat Naji buat muka kerek? haha... Masihkah kau ingat kawan2 ku di saat Prob mengamuk? Masihkah kau ingat kawan2 ku apabila Bairuni dengan kes hebatnyaa?  haha..mcm2 betul laa junior ni..


Dalam process mendidik adik2....batch punya masalah juga perlu diselesaikan...batch juga perlu ditarbiyah...kindly Tanx to ketua batch saudara Ikhwanuddin.. KU , Mr Fitri Fahmi.... Saudara Talhah...Amir Lutfi  dan Saudara2 Badar sekalian..heheh... x lupe juga kepada Saudara Syazwan Fadeli yang begitu komited menjaga solat ahli batch dan adik2 junior...wahhh....aku rindu nak dgr Syazwan Fadeli tazkirah pasal solat...huhu...anda semua adalah antara pencorak batch yang dihormati :)


sahabat2 yang dikasihi kerana Allah,
aku rindu nak tahajjud dgn korang..tidur surau reramai..bawak turun bantal selimut bagai kt surau...tiap2 ary study sana..tdo sana..kadang2 bangun2 naik bilik tdo balik...x sempat tahajjud pun..hehehe :P masihkah kau ingat? jangan lupe kenangan ni! Surau kisas sentiasa diimarahkan....pukul 3 pagi 4 pagi 5 pagi pun masih ramai yang tgh berqiamulail.....subhanallah..ni lah biah solehah yang sgt dirinduii...


Masihkan kau ingat kita g prep sesama? g kelas sesama? kene kejar dgn cikgu Nani sebab pakai selipar g prep? hehe... kadang2 kita kumpul, kene marah, kene tazkirah dengn Ustaz Mail..ustaz Sheikh...x gitu bukannn?? Sampai kita naik fade up asyik2 roll call..pagi2 sabtu kat Masjid pun ada roll call..


GENG KUAT MAKAN. HAHA
One thing yang kita semua akan rindu adalah NTD....jom Ntd..Memalam berpuluh puluh bungkus order Wak Kanang terima..pukul 2 pagi lapar je Ntd...hahaha..memang x mungkin lupa la suasana makan Ntd ni..ada yang dah tidur, mintak kejutkan kalau Ntd sampai..bukan semua yang rajin pergi order kt depan pagar tu..ade jugak yang pemalas..huhu..tiba2 teringat Afiq Zahin, Paweh, and Talhah..komee ni geng kuat makan..haha...jangan lupe kenangan2 kita makan sesama..


Masihkan kau ingat Doa Wehdah yang kita baca sesama? Yassin setiap malam? Masih ingat air mata ukhwah yg kita sama2 titiskan? Masih ingat Lagu Badar batch kita? Rinduuuu betul laa aku nk buat benda2 ni dgn korang..sekali lagi kita reunion pun belum tentu boleh buat mcm ni...


Hari demi hari berganti..Maka SPM pun tibaa...Masa ni semua orang studyy gle2...Qiam makin kuat...bilik2 studyyy terang je..surau penuh dgn manusia...bilik2 dah semak samun sebab x terurus..


Kami yakin batch kami batch terbaik

LEPAS HABIS LAST PAPER SPM

Dan akhirnyaa kehidupan di luar kisas pun bermula...kita mula berlayar di atas bahtera tajdid...kita tersebar ke seluruh pelusuk bumi...yang kita bawa adalah rantai2 dakwah...hari ini dah ramai ahli batch kita yang Fly..alhamdulillah....tahniahhh...esok lusa  pun ramai lagi yang akan fly...insyaAllah..alhamdulillah...dan masih ramai lagi yang study dalam negara tercinta...alhamdulillah...kemana pun kita pergi..kita pasti boleh bercambah menjadi pohon yang subur...kerana kita adalah biji benih yang disemai dengan baja2 berharga di kisas....Aku bersyukur kerana Allah bagi aku peluang untuk mengutip seberapa byk ilmu disini..ilmu2 yang pasti akan berguna utk aku dalam hidup ni..xkira hari ini, esok atau lusa..



"Masuk bumi waqafan adalah rahmat Allah yg perlu disyukuri..ianya hanya suatu permulaan dalam hidup..kita disemai dgn baja2 berharga dibumi ini..tapi bila kita keluar, terlalu banyak racun yang menyebabkan kita layu..cuma..setiap didikan yang kita terima pasti dan pasti akan berguna dlam hidup ini..kalau tidak hari ini..esok pasti berguna :)"


P/s : Kindly Dedicate To All Members of Batch 55th Kisas



6 comments:

MUHAMMAD BIN SIFYAN said...

ko nak buat cite touching kat sini kan...
nasib baik aku tak menangis...

Naim said...

hahah! pergh kalau entry aku boleh wat kau nges mad...itu sudah cukup gempak..boleh masuk Malaysia Book of Record! haha...

krolrijal said...

weyh tyme tu aku lom sakit bahu lah..
aku start sakit bahu blan 5..=.=

Naim said...

hahha! kau tu setiap kali aku post mesti ada yg salah..hahhaa..mcm2 kau kan..bahu kau tuh mmg bengkok..xyah nk buat2 kuat..haha

اليف عمر said...

hahha.suke suke. :D

Ckin Kembaq said...

alhamdulillah ditempatkan di sana.. ^_^ bumi waqafan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...