Friday, April 27, 2012

Result Exam Keluar, Iman Kita Sentap

Assalamualaikum

Yeahh! Rasa nak jerit kuat-kuat
Saya nak jerit satu kalam yg Allah suke
Alhamdulillah ! Alhamdulillah ! Alhamdulillah !



Syukur setinggi tinggi syukur, setinggi langit ke tujuh menuju ke arash Allah, alhamdulillah keputusan final exam asasi undang-undang telah selamat tersebar ke seluruh negara menjangkau bumi kenyalang dan warga di bawah bayu. Tahniah di atas keputusan yang cemerlang. Tahniah buat warga UiTM seluruh negara kerana selamat menerima keputusan2 yang indah lagi gundah. Peacee (^_^)v

Ayuh Lihat Langit !

Syukur Allah bagi ketenangan di langit dan begitulah Allah aturkan hidupan2 di bumi ini utk berada dalam kedudukan dan tempatnya. Syukur Allah masih berikan nikmat kesihatan dan kemanan dalam diri kita.Syukur masih ada bulan dan bintang yang turut sama menerangi kegelapan malam. Sykur masih ada matahari yang memancarkan cahaya ke seluruh alam.

Semalam Result Keluar Ya? Ok x?

Saya tahu, di luar sana ramai yang tengah gembira dengan keputusan2 awesome anda.Saya tahu ramai juga yang tengah kusut, kecewa dan bersedih kt luar sana.sabar la k.

Dean List! Amboiii. Hebat!

Tahniah buat mereka yang Allah kurniakan kejayaan. Jangan lupa sebut Alhamdulillah banyak kali sebab kejayaan adalah suatu ujian. Allah x kan bagi kenikmatan utk membuat manusia gembira, tapi Allah bagi manusia nikmat utk suruh manusia Ingat Allah itu sedang menguji iman kita. Begitulah Allah menguji tahap kesyukuran kita sebagai seorang muslim.


Kawan2 yang saya sayanggg sgt kerana Allah,
Saya punya result x lah sehebat kawan2, ya, saya mengaku result saya dalam average student2 biasa je. Tidak lah cemerlang dengan pencapai 4 Flat dan segerombolan 3.9, 3.8 dan 3.7 dan lain2...biasa2 je result saya..tapi ayuh panjatkan rasa syukur dalam diri kepada Allah taala yg kurniakan sesuatu yg terbaik dalam hidup kita. Katakan pada Allah, suatu rasa syukur yang x terhingga kepadanya.


Jangan Kecewa !! Ok?


Allah tu sayang sangat dekat hamba dia. Allah tu x pernah kejam. Allah tu Maha Adil. Allah tu Maha Mendengar, Maha Melihat, Maha Mengetahui. Setiap apa yang kita zahirkan, kita katakan, kita ucapkan, semua Allah tahu. Allah x pernah kedekut dengan kita, Allah sentiasa bagi kita peluang bertaubat setiap hari, Allah sentiasa buka pintu rezeki dekat kita, Allah sentiasa bagi kita rahmat dan nikmat.. Tapi sedar kah kita akan kebesaran Allah ini?


Kawan2,tetapkan Keyakinan Bahawa Allah itu Maha Mengetahui setiap benda yang kita x tahu. Allah tahu mana yang terbaik utk kita, so, rezeki Allah bagi memang sentiasa terbaik utk hambanya.X perlu kecewa kalau result x berapa gempak macam orang lain.Rezeki manusia kan lain2, setiap orang ada bahagiannya.


"Ada perkara yang kita sangka baik, tapi buruk di mata Allah..ada juga perkara yang kita sangka buruk, tapi baik di mata Allah "


Allah x pernah kejam


"Kalau Kita Bersyukur, Allah tambah" tapi "kalau kita kufur, Allah tarik"..Ayuhh, pecaya, betapa ohsemmnyaa menjadi Hamba Allah ni:)


Hapuskan Jahiliyah Minda !


1) Hapuskan konsep "aku dah doa, tapi Allah x  
    makbulkan"



Setiap apa yang kita usahakan adalah ganjaran terbesar yang Allah akan hadiahkan dalam hidup kita suatu hari nanti. Allah x pernah kejam, Allah tahu kita berdoa, Allah nampak kita menangis, Allah nampak kita qiam, Allah nampak kita sujud dekat Dia, Allah tahu semuanya...tapi...setiap apa yang Allah Tahu tu..manusia x pernah Tahu...Jadi setiap apa yang terbaik pada mata manusia, Allah lebih tahu ada sesuatu yang lebih baik daripada itu. Bukankah Allah itu Maha Pencipta, Maha Berkuasa lagi Maha Adil? Yakinlah, Allah sebenarnya tengah menguji kesabaran dan keikhlasan kita beribadat kepadanya.

2) Hapuskan konsep "kenapa selalu rendah,kenapa
    asyik aku "



Kenapa kita selalu pandang pada kegagalan? bukankah dalam hidup kita, sudah berjuta nikmat yang Allah hadirkan dan kurniakan..bukankah antara nikmat dan kesusahan itu, Allah hadirkan nikmat jauh lebih banyak daripada kesusahan dalam hidup kita. Kenapa kita x pernah nampak nikmat ini? Kerana kita selalu nampak keburukan yang Allah berikan, kita x mahu memandang hikmah yang Allah aturkan. Ada hikmahnya yg Allah berikan dalam hidup kita, perancangan Allah lebih awesome daripada perancangan kita. Sy pun kadang-kadang mengeluh macam ni, tapi utk apa kita mengeluh? Bukankah kalau kita mengeluh, sebenarnya kita mengeluh dengan Allah? Astagfirullah, siapa kita nak mengeluh dengan rezeki dan takdir Allah? Kita hanya insan yang sangat lemah, Allah itu yang cipta kita, dia sedang menguji ketaatan dan keyakinan kita terhadapnya.


3) Hapuskan konsep "usaha aku sia2 je, penat aku
    belajar, macm ni jugak"



Sahabat, ayuh kita kembali kepada sirah perjuangan Nabi Nuh alaihi salam. Allah itu menguji ketaatan Nabi  Nuh sebagai utusan Allah untuk berdakwah kepada umatnya selama 950 tahun. Selama 950 tahun ini lah Nabi Nuh berdakwah siang dan malam utk mengajak umatnya kembali kepada jalan lurus dan taat pada perintah Allah taala. Namun, berapa ramai sahaja yang ikut dan patuh pada perjuangan baginda? Sedangkan keluarga baginda sendiri tidak beriman kepada Allah swt. Jadi apakah dengan hasil dakwah baginda ini, kita katakan baginda adalah Rasul yang gagal? Adakah dengan hasil dakwah ini perjuangan dakwah baginda selama 950 tahun itu sia2?  Sesungguhnya Allah itu tidak pernah mensia siakan usaha hambanya, kerana Allah tidak pernah lihat kepada hasilnya, Allah hanya lihat pada usahanya. Begitulah Adilnya Allah swt kepada umat manusia.


4) Hapuskan konsep " kenapa dia lagi tinggi daripada    
    aku "


Kawan2 saya yang handsome dan comel, Nabi Muhammad ajar kita, bandingkan diri kita dengan orang yang lebih rendah daripada kita..jangan bandingkan diri kita dengan orang yang lebih tinggi kedudukannya.


Kalau kita makan maggi, bndingkan dgn rakyat Palestin yg berebut sekeping roti.

Kalau kita dapat result 3.49, bandingkan result kita dengan kawan yg dapat 2.99.

Baginilah cara yang Rasulullah ajarkan kepada kita supaya kita rasa lebih bersyukur dan menghargai nikmat yang Allah berikan kepada kita.


Cemburu dalam menuntu ilmu itu tidak mengapa, tapi kalau membandingkan rezeki yg Allah kurniakan itu bukan sikap seorang Muslim.


5) Hapuskan konsep " aku bodoh, dia pandai"


Bukankah kebodohan dan kepandaian itu milik Allah? Ayuh, kita tadah tangan dan pohon kepadaNya. Supaya Allah kurniakan kita minda yang awesome, cerdik, bijak, pandai dan brilliant.


6) Hapuskan konsep " sebab aku belajar sungguh2, aku
    dapat DL"



Inilah sikap riak dan takkabbur yang sering kita tidak perasan.. Usaha hanyalah asbab kepada kejayaan kita, tapi kejayaan kita adalah rezeki dan keizinan daripada Allah.. Usahalah kita sebanyak mana sekalipun, tapi kalau Allah x izinkan, maka tidak berjaya juga kita.. Maka ingatlah kita, bahawa kejayaan kita adalah dengan izin Allah taala, bukan atas usaha kita.


Ayuh Tajdid Minda !




Usaha Lebih Banyak ! Study Biar Ikhlas ! 
Doa sampai nangis ! Solat lebih mantOp !






6 comments:

Ellyn Zaisy Szyy said...

Tahniah naim :)

Naim said...

tanxx elllll! :)
U too ell !

shuk said...

tahniah sahabt

shuk said...

good job bro.

Anonymous said...

Suka sangat baca blog awak ;)

Naim said...

haha..alhamdulillah..tanx tanx ! teruskan membaca k :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...