Tuesday, May 22, 2012

Asyik-asyik cerita kahwin! Boringnya....

Assalamualaikum



Asyik-asyik cerita pasal kahwin la dia tu..boringnyer..gatal sangat lah tu..belajar pun x habis lagi dah berangan nak kahwin..bosan betul la dengan dia ni.... ( monolog seorang hamba Allah )

Tatkala manusia sedang rancak bercerita tentang kebaikan, ada pula suara2 sumbang yang menyatakan perasaan tidak puas hati dan tidak senang duduk dengan keadaan ini. Sinonim benar dengan masyarakat kita hari ini, yang pastinya seperti cacing kepanasan melihat kebaikan dan kelebihan orang lain.

Aduhai masyarakat..masyarakat...sampai bila mahu berhenti mengata?

Fenomena kahwin awal sudah bermula sejak 2 hingga ke 3 tahun ini..sebelum ini bukan tiada yang kahwin awal iaitu semasa belajar, tetapi sejak akhir-akhir ini isu kahwin semasa belajar hangat diperkatakan..Malahan ramai yang seronok dan memberi sokongan kepada perkembangan ini..


Lihat sahaja keadaan remaja dan dunia hari ini..Gambarannya terlalu takut untuk dihuraikan..kes buang bayi yang menular masih belum dapat diatasi sepenuhnya bahkan ianya ibarat suatu perkara yang terlalu biasa pada segelintir remaja. Di mana hilangnya sensitiviti kemanusiaan kamu wahai sahabat2ku?


Disebabkan keadaan2 mendesak inilah, beberapa pihak cukup rancak dalam mengetengahkan isu kahwin awal atau kahwin semasa belajar. Perkara ini bukan suatu yang mustahil bahkan terbukti memupuk bibit kebahgiaan yang romantis. Sudah ramai di luar sana yang berjaya menyusuri gerbang baitul muslim ini dengan bahagia dan harmoni. Kita bila lagi?


Saya masih teringat sewaktu di zaman tingkatan 5.. ya masa itu, ada juga desas desus rakan-rakan batch kami yang akan kahwin awal.. Pada masa itu, ianya ibarat suatu perancangan yang bersahaja dan jenaka. Apa tidaknya, seawal usia 17 tahun sudah fikir untuk berkahwin? ya Allah, lebih lajak daripada perahu itu sahabat-sahabat.


Tapi benarlah apa yang dikatakan Jodoh Maut Ajal Pertemuan di tangan Allah..setelah keluar daripada sekolah, dan melanjutkan pelajaran ke peringkat universiti..khabar2 angin untuk berkahwin awal ini semakin rancak diperkatakan.. dan tidak sampai setahun berkahirnya zaman sekolah, jemputan perkahwinan yang pertama sampai kepada setiap ahli batch.. Begitulah indahnya perancangan Allah..dan kini, satu demi satu rakan-rakan saya memasang strategi untuk berkahwin awal.


Fenomena ini begitu memberi kesan kepada masyarakat di luar sana, lebih2 lagi apabila gambar2 indah pasangan penggantin ini tersebar di layar Muka Buku..sungguh suasana dan perasaan cemburu itu mula hadir dalam diri insan2 yang bergelar manusia..dan saya sendiri punya perasaan yang sama.. memang tidak mampu untuk menafikannya :)


Selaku penulis blog, saya sudah beberapa kali menulis tentang Jodoh dan Kahwin, tapi saya jarang2 sekali menyentuh bab couple..ada juga insan2 yang sudah jemu dengan artikel2 jodoh dan kahwin di awal usia ini..tapi, bagi saya, untuk menarik minat remaja2 di luar sana dengan sebuah alam percintaan yang lebih manis dan romantis, kita perlu berusaha menarik minat dan kecenderungan mereka dengan suasana yang halal lagi baik..Bukannya terus menerus menghukum kesalahan yang mereka lakukan bahkan, kita mengambil langkah yang lebih Positif dengan memberikan galakan menerusi artikel dan bahan penulisan.


Alhamdulillah, kita lihat di layar Muka Buku hari ini, pasti ada gambar2 animasi pasangan penggantin muda  yang berunsur Islamik yang disebarkan di FB,dan pastinya mendapat sambutan yang baik daripada seluruh pengguna Facebook. Setiap status2 yang berunsur jodoh dan kahwin ini pasti akan mendapat "LIKE" yang berpuluh-puluh dan beratus. Inilah tandanya, perkembangan minat dan minda  remaja kita sudah semakin beralih kepada sesuatu yang lebih baik.


Jika sebelum ini mereka cenderung meluahkan perasaan2 yang tidak sepatutnya di Muka Buku, tapi hari ini perasaan segan itu pasti wujud dalam diri mereka kerana melihat suatu anjakan minda dan pemikiran dalam kalangan remaja hari ini. Couple bukan lagi perkara yang relevan bahkan ianya sudah semakin berkurangan. Lebih ramai yang cenderung memikirkan soal kahwin dan bercinta selepas nikah. Walaubagaimanapun, perkenalan dan persahabatan sesama muslim itu tidak lah dilarang sama sekali.


Hari ini kalau masih ada lagi kawan2 yang seronok upload gambar mereka berpeluk dan bertepuk tampar di Muka Buku. Pasti ianya adalah suatu perkara yang menjengkelkan dan memalukan. Apakah mereka tidak sedar bahawa tindakan mereka itu hanya sekadar menambah rasa menyampah masyarakat sekeliling terhadap mereka? Tidak kurang juga yang turut menyumbang dengan komentar2 membina..kononnya mereka adalah pasangan yang sweet dan romantik..Apa sudah jadi? Alangkah indahnya jika mereka dapat menghayati gambar2 pasangan penggantin yang lebih sejuk mata memandang.


Walaubagaimanapun, Fenomena yang wujud sekarang ini masih mendapat pandangan sinis dan negatif masyarakat. Ada sahaja suara2 yang menyatakan perasaan meluat serta menyampah dengan isu kahwin awal ini. Mereka hanya menggunakan alasan belajar dan kerjaya serta kewangan untuk menyatakan bangkangan terhadap kahwin awal ini. Tidak kurang juga ada yang mempertikaikan status2 jodoh dan kawhin yang terpapar di laman muka buku hanya sekadar manis di bibir dan bersikap menunjuk nunjuk. Ade juga yang meletakkan pandangan negatif bahawa golongan yang berfikiran untuk kahwin awal ini adalah mereka yang tidak ada wawasan dan hanya memikirkan tentang kahwin.


Tidak mampu untuk saya tuliskan beberapa lagi pandangan serta tomahan segelintir ahli masyarakat terhadap isu kahwin muda ini. Saya sendiri menyokong bahawa terdapat Pro and Conts dalam melayari gerbang perkahwinan di awal usia ini. Tetapi, kita ambil lah suatu bentuk pemikiran yang lebih positif dan terbuka. Apa salahnya fenomena ini terus menjadi bualan remaja hari ini bahkan anak2 muda yang masih di peringkat sekolah. Bukankah ini suatu bentuk anjakan minda kepada mereka?


Hentikan perasaan2 yang tidak membawa kebaikan itu wahai sahabat2ku..Bukankah lebih baik kita melihat cerita2 dan isu2 kahwin ini terus tersebar daripada kita meredhai cerita2 couple dan gambar2 yang tidak berfaedah itu terus menguasai laman sosial kita? Jadi, ambillah pendekatan dan penerimaan yang lebih positif dan membangun.


Bagi mereka yang tidak sabar untuk kahwin awal pula, jangan terlalu terburu-buru, kerana tanggungjawap dan ilmu juga adalah perkara penting yang perlu dititikberatkan. Jangan pula kita memandang isu jodoh ini sahaja ibadat yang perlu dibesar-besarkan..bahkan banyak lagi perkara yang kita juga perlu ambil berat..


Ini adalah senior saya di Kisas. Alhamdulillah berkahwin pada usia 20 tahun sebelum melanjutkan pelajaran ke Bumi Mesir bersama zaujah tercinta. Sweet kan?

Semoga perkongsian sekali ini membawa manfaat buat semua. Sekadar berkongsi pandangan, jikalau ianya suatu yang perlu dikongsikan kepada rakan2 lain. Jangan segan2 untuk tekan button share yang disediakan. Owh, yea, saya mempelawa anda untuk menjadi sebahagian daripada Sahabat Blog Naim menerusi Banner yang saya sediakan. InsyaAllah, semoga bertemu di entry yang baru. wallahualam :)



9 comments:

erma nazillah said...

aah..pernah kena tegur jg bila ckp isu kahwin ni..org tu kata x manis klu sgt sebut sbb jodoh ni urusan Allah..kalau kita salu sgt sebut psl kahwin ni jatuh hukum harus kn?wallahualam..akak pun xtau dik..tp xsalah rsnya klu ingat-mengingati psl benda baik ni..yg penting niat kita betul bukan utk suka2

p/s: gambar kt atas tu sweet sgt..haih..bila lah agaknya..hehe

Naim said...

heheh! yelah, kalau selalu sebut2 pun x elok sebenarnya..memang ini urusan Allah, api usaha juga perlu ada :) akak dah x lama lagi lah tu, gambar kat atas sweet kan..nnti akak punyer macam tu la..huh..insyaAllah! may Allah bless :)

me,myself,i,mine said...

ntah kau ni naim!
kahwin kahwin kahwin tak habis2!
kau ni bila nak kahwin huh??
aku da tak sabar ni nak tolong jadi tukang bagi bunga telur!
sweet tak aku jadi flower girl?
hahahaha.

MUHAMMAD BIN SIFYAN said...

dah tak menyabo nak kawen ke bro?
calon pon takde lagi..

Naim said...

hahah! calon? ehh..doa2 la biau cepat..haha..509 kene ade wakil

Nur Zulaikha said...

cm kenal je gamba kt atas tu..hehehe

iffa Afifa said...

alamak , org bawah umur terbaca pulak . Ish ish ish , tutup mata :p

Naim said...

haha! kantoiii!! berhajat jugak tu. :)

Sabrina Hilmi said...

LOL, aku fikir korang dua jadik. Eherm.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...