Friday, June 29, 2012

Aku Cuma Pelajar Local


Hari ini tiada senda dalam bicara. Kembali menggamit nostalgia 10 tahun yang lalu, semasa di zaman kanak-kanak ribena yang x mengeri apa-apa tentang cabaran hidup di dunia ini. Aku dengan dunia aku, pergi sekolah bawak bekal makanan yang ibu masuk, beli pemadam banyak2 utk battle kat kelas siapa paling hebat, bawak card digimon, cerita pasal pokemon, kadang2 masuk sikit la cerita bola.Mungkin masa tu dah start ade feeling2 miang, tengok awek cantik2 rasa nak kenal lah. nak usik lah, nak kacau lah. Haihh indahnya zaman kanak-kanak..1001 kenangan terindah dalam kehidupan.

Tapi masa tu mentaliti jauh berbeza dengan sekarang. Sedekad berlalu minggalkan aku dengan begitu pantas dan deras. Sesekali teringin merasai semula detik2 manis bersama kawan2 tersayang, pergi kelas sama2. Lepas rehat main kejar2 kat kantin, main nyorok2, police entry, hantu galah..haha..lucu betul mengingatkan kembali sebuah nostalgia yang begitu bermakna.

Tatkala itulah otak ini berkira kira ingin menjadi seorang Doktor, bila cikgu tanya nak jadi apa..semua kata nak jadi Doktor cikgu!! ibarat cendawan yang tumbuh sesudah hujan, semua bagaikan terpukau dgn kerja seorang doktor. Itulah realitinya minda kanak2 yang dididik dan diajar oleh ibu bapa utk menjadi seorang doktor..kalau ada yang nak jadi cikgu, itu suatu yang sangat2 menghairankan. Begitulah yang aku hajatkan, cita-cita dan impian berubah mengikut zaman, ada masa nak jadi doktor, nak jadi tentera, nak jadi polis, nak jadi ahli perniagaan, nak jadi peguam, nak jadi hakim, nak jadi pharmacist..banyak nya impian kanak2 aku..yang pasti aku x pernah simpan impian nak jadi accountant,ustaz mahupun cikgu.

Sedari kecil aku dah simpan impian nak jadi orang yang hebat, xkira di mana aku berada dan x kira apa juga yang aku ceburi. My golden aim is to be the best. Alhamdulillah sikap x pernah mengaku kalah itu bawak aku jauh ke hadapan menjadi seorang yang digeruni. Mungkin tak keterlaluan utk kata seperti ini, tapi itulah realiti yang pernah aku rasai satu masa dahulu. X kira apa peluang yang terhidang, aku sambar dgn sepantas kilat. X pernah rasanya ingin beri peluang dan ruang utk sesiapa memintas. Aku dengan dunia kemegahan yang menjelekkan.

Tapi itu dulu, sikit demi skit kita belajar daripada kehidupan. Benarlah pengalaman mematangkan kita dalam liku liku kehidupan ini. Deras waktu yang berlalu membawa aku kepada fasa perubahan jiwa, mental dan fizikal. Kini putaran kehidupan sudah berbeza, sudah tiba masanya menempuh kedewasaan. Beribu anak tangga perlu didaki utk ke puncak, pasti rintangannya terlalu banyak dan sukar. Impian yang menggunung ingin jadi insan yang hebat mengajak aku memasang ribuan cita2 untuk sampai ke puncak.

" aku ada hajat, belajar tinggi2, pergi over sea"

Aku bawa segenggam harapan bersama segalas beg yang dipenuhi dgn cita2 mendaki dan terus mendaki tangga impian. Tapi kederat ini makin lama makin lemah, tatkala jatuh tersungkur ke bawah, aku merasakan kitaran ini sudah mula berubah. X sanggup rasanya utk menaiki ribuan tangga tadi. Mustahil aku mampu..mustahil.. melihat disekeliling aku...jutaan manusia lagi sedang berada di atas..ada yang sudah sampai ke puncak..ada yang stgh perjalanan...ada yang baru mula..tapi aku sudah jatuh..sakit rasanya..x mampu untuk ke atas lagi..

Tapi perjalanan ini masih mampu diteruskan..kata orang biar lambat asal selamat..aku terus belajar daripada kehidupan..ya benar, x perlu laju mencapai cita-cita..kelak tersungkur susah utk bangun.. aku kembali membersihkan debu2 yang terlekat..melihat matahari itu masih lagi memancarkan cahayanya..itu tanda kejayaan milik semua..masih ada peluang..cuma ruang kita mungkin berbeza...

Itulah perjalanan menjadi dewasa, satu persatu cabaran perlu ditempuh utk mematangkan diri..mana sama kehidupan kita di masa kecil dgn sekarang..ianya terlalu besar jurangnya.. Alhamdulillah, di mana bumi dipijak, disitu langit dijunjung...aku kini berada di landasan kejayaan, cuma usaha kena diteruskan..biar x mampu mencapai cita2 kecilku..aku kira, menjadi pelajar local pun sudah memadai.. banyak benda yang perlu dipelajari daripada kehidupan ini..biar berbeza haluan asalkan menuju kejayaan..aku sedar, rezeki aku bukan utk bersama mereka..wadah kita berbeza..

"Being a local student trapped me in this small world without experiencing any new things including politics growth, socioeconomic,cultures,races,human rights,education system,manners,transportation system and administration of other foreign countries. But being a local student gave me a huge opportunities to broaden the friendship, meet new friends, knowing deeply about Malaysia's politic movement,more exposure towards internal problem, more sensitive towards culture and races problems including human rights, Malay preservative rights, and also the Muslims rights in Malaysia."

Kita bakal bertemu di suatu gelanggang kelak..x kira dimana kita berada bawalah suatu perjuangan yang tulus ikhlas..ingin membangunkan yang lemah, mendirikan yang runtuh, menguatkan yang layu, mengukuhkan yang rapuh...Syukuri nikmat Tuhan yan tidak berbelah bahagi memberi ruang dan peluang kepada kita utk mencari cebisan cebisan ilmu di muka bumi ini. Aku mungkin pernah terkilan kerana lemah di tengah perjalanan, gagal bangkit mengorak langkah, suara tenggelam dalam kekalahan, tapi hari ini aku yakin kalau ada keberanian..jangan gentar singa di rimba..

Bangkit terus bangkit...kejar terus kejar..berjalan atau berlari..jalannya tetap kehadapan..di sini atau di sana..kejayaan milik Dia Tuhan Rabbul Izzati..rantai rantai perjuangan ini akan bersambung ke seluruh dunia..kelak ianya bersatu menemukan kita..Lillahi taala, ini suatu amanah utk berbakti muka bumiNya. Salam perjuangan buat semua mahasiswa .

5 comments:

Hansyirah Takezur said...

true...

i was like that too since i was a young girl. thinking of being a great people. wanna go to oversea but i didnt meant to be there.

maybe there's soul reason why Allah keep us in our country. we can see many things changes with our own eyes.

not only that, we have to see, think and make changes to inappropriate things in our country.

Naim said...

yes absolutely true :)

Allah knows every single thing that He did.. as a slave we have no rights to argue on this kind of matter. being the best is our aim, and He Allah always give d best for us regarding to our effort and abilities.

Anonymous said...

naim3...ko mmg pndai bercerita...xsngke ek kau tetap truskan bkat yg t'sedia ada ni...bgus la..alhmdulillah kwn..aku ingt lg time sekolah rendah bachang,ko slalu dpt johan kn dlm pertandingan bercerita la,sajak la n mcm2 lg kn...yg pling aku xdpt lupekn ko dpt kalah kn kakak sedara aku,SITI NURSHUHADAH BINTI MD HASSAN..mmg gia la ko..ko mmg terbaik...tahniah ea..pape pun gud luck!chaiyok2..truskan usaha kau k..

Naim said...

ya Allah boleh tahu x siapa ni? seriesly terharuu!! haha.. tanx btw.. alhamdulillah semua ni rezeki dari Allah kan..lagi pun sekarang xde chance nk bersajak ni..sdeyh ja..haha.. Shuhadah Hassan kakak sedara hang...sorry la..mmg da x ingat..hehe..btw, sila la kenalkan diri..add kt FB ke..okeyh. TQ :)

Anonymous said...

heheheh...kau xkan knal aku lg la naim...xpelaa...bia la bnde ni jd stu tnde tnye k...huhuhu...tuk pngetahuan kau aku ni prmpuan..tu je..kau pndai2 la pk k.. :)pape pun syabas tuk kau...!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...