Tuesday, June 26, 2012

Biar Dikutuk Manusia, Jangan Jadi Manusia Terkutuk.




Alhamdulillah banyak2 syukur kepada Allah swt kerana dengan izinnya dan berkat perjuangan dakwah Nabi Muhammad SAW dalam menyampaikan kebenaran Islam, maka hari ini Islam tersebar ke seluruh pelosok dunia dan kita adalah insan2 terpilih yang telah tertulis di luh mahfuz Allah swt sebagai muslim yang beriman kepadaNya.

Perjuangan dakwah ini adalah suatu usaha dan amanah yang silih berganti..ianya ibarat lari berganti-ganti di suatu landasan yang sangat luas dan kejayaan itu hanya akan tercapai pada suatu masa..Iaitu di garisan penamat..garisan kejayaan umat Islam..hanya orang2 yang terus kekal menjadi penyambung larian ini akan selamat di dunia dan akhirat..Setiap titisan peluh dan kederat yang diusahakan dalam kerja dakwah ini pasti dan pasti mendapat ganjaran yang besar di sisi Allah taala.

Haiya Haiya Al Rijal ! Haiya Bil Jihad !!


100 Miles Journey Start With A Single Step.

Saudara saudari yang dikasihi Allah, alangkah indahnya berjalan di atas nama Allah, bergerak utk mengerjakan tanggungjawab sebagai hamba Allah. meneruskan usaha dakwah Rasullullah dan terus menjadi pejuang agama Allah di muka bumi ini.

Sayang seribu kali sayang, muka hensem, muka cantik tapi akhlak x berapa kemas. Tapi x mengapa, hidayah itu milik Allah. Siapa kita hendak membandingkan manusia itu dengan akal cetek kita. Allah itu merancang sesuatu jauh daripada apa yang kita fikirkan.

Hari ini mungkin dia x pakai tudung, tapi esok lusa dialah orang yang paling ikhlas dalam menjaga aurat. Hari ini mungkin dia banyak cakap bohong, tapi esok lusa dia lah orang yang paling jujur dan amanah dalam kata-katanya. Hari ini mungkin dia orang yang paling kuat menentang usaha usaha dakwah, tapi esok lusa dia lah orang yang paling teguh dan kuat berjalan di atas landasan dakwah ! Allahuakbar !

Teman2, usaha dakwah ini bukan usaha Pak Ustat mahupun Ustazah2 Pilihan, ini semua adalah kerja bersama.. Ini lah amanah yang Allah berikan pada kita utk berdiri sebagai seorang daie.


Apakah kita lupa tugas kita dicampakkan ke muka bumi ini?
Apakah kita tidak bersyukur lahirnya kita sebagai Islam?
Apakah kita x pernah terfikir, masih ramai lagi yang tidak dapat hidayah Islam?

Tapi hari ini kita lahir2 sahaja, alhamdulillah Islam lah kita. Tapi sayang rasanya kalau kita tidak pernah rasa tanggungjawab kita kepada Allah azzawajalla.

Andai Islam ini terlalu murah nilainya, kenanglah kembali sejarah dakwah baginda Nabi Muhammad SAW. Apakah kita tidak pernah ada rasa kasih pada baginda? 13 Tahun berdakwah utk mengukuhkan Aqidah umat Islam. Baginda dicaci, dimaki,dikeji, dihina,dipijak,dipukul dan dicerca..Tapi hebatnya kekasih Allah ini, tidak pernah sekali berundur di medan dakwah menyampaikan kebenaran.

Apakah kita lupa peristiwa baginda di Taif? baginda dibaling batu sehingga berlumuran darah. Lalu malaikat datang bertemu baginda meminta izin menerbalikkan bumi dan penduduk taif. Tapi sayangnya Rasulullah pada umat baginda, tidak diizinkan malaikat berbuat demikian. Hebat perjuangan dakwah baginda ! Apakah kita lupa kalam2 akhir yang keluar daripada mulut baginda pada hujung hayat baginda? Ummati ! Ummati ! Ummati!

Ya Allah, kerdilnya kita sebagai umat baginda yang tidak pernah bersyukur atas nikmat Islam yang kita peroleh ini. Lemahnya kita mengeluh di jalan dakwah ini apabila dihina rakan2. Lembiknya kita apabila mengalah pada jalan dakwah ini apabila disisih rakan2. Kejinya kita apabila berpaling daripada jalan dakwah ini apabila digoda habuan dunia. Ya Allah lemahnya kita.

Kita adalah manusia yang lalai dan lemah. Kita semua x pernah terlepas daripada dosa dan khilaf. Kita jugalah yang sering kali menjadi racun berbisa buat Islam. Kita jugalah yang terkadang mencalarkan imej yang suci ini. Kita jugalah yang tergelincir pada jalan yang lurus ini. Itulah kita hamba yang x putus2 melakukan kesilapan demi kesilapan.

Tapi percayalah bahawa Allah itu Maha Pengampun sifatnya..walau siapa pun  kita, Allah itu tetap Satu yang berhak disembah ! Serulah kebaikan kepada teman2 yang lain, moga2 kita semua peroleh manfaatnya.

Hendak berdakwah mesti ada Gaya dan kena caranya.. Kalau orang itu rentaknya A..kita gunalah rentak A..jangan kita guna Rentak RnB..nanti jadi x harmoni kesannya..jadi, sama2 lah kita usahakan..kembalikan semua perjuangan ini..usaha dakwah..nasihat menasihati..giatkan usaha kita untuk mendalam ilmu2 agama...kuatkan usaha kita mencapai kejayaan dalam peperiksaan di sekolah, universiti dan sebagainya..jadikan Islam ini agama yang dihormati..biar kita jatuh supaya kita tahu betapa sakitnya jatuh itu...jangan kita terlalu lama berdiri kerana bimbang terlalu pedih dan sakitnya saat kita jatuh nnti.. Belajarlah daripada pengalaman kehidupan..Dakwah ini terlalu luas skopnya..yang penting kita usahakan segala galanya utk kebaikan Islam..

Biar siapa pun yang datang mencaci..kita hulurkan bakti dan budi
Biar siapa pun datang menghalang..kita hulurkan salam dan ruang
Biar siapa pun datang melawan...kita berikan senyuman dan bimbingan


Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah aku terbaik dalam kalangan kamu, kerana aku juga pernah melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sikitlah orang yang memberi pengajaran.

( Imam Hasan Basri )


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...