Monday, July 30, 2012

Baitul Muslim Cemerlang, Ewah Cemburunya !!



' Sedang saya menunggu giliran utk mendapatkan rawatan susulan doktor, saya ligat memerhatikan keadaan masyarakat sekeliling yang nyata membawa imej dan watak yang pelbagai rupa. Mereka semua adalah insan yang melengkapi warna warni kehidupan kita di bumi Allah ini, sungguh menghiburkan dan menyentuh perasaan. Tiba2 mata ini seakan terpaku melihat 2 buah keluarga yang begitu menarik perhatian saya utk memerhati mereka dari jarak 20 meter ^^ '

Assalamualaikum pembaca yang budiman,

Pagi tadi sejurus solat subuh saya segera bersiap menuju ke KL, ada temu janji doktor hari ini. Jadi seperti biasa, saya akan tertidur di dalam kereta sepanjang perjalanan kerana keletihan x cukup tidur setelah berjaga di tengah malam. Tapi tidur saya ternyata tidak membawa mimpi indah seperti yang saya hajatkan sebelum hanyut di buai fantasi mimpi.

Sejurus sampai di pintu utama klinik pakar ortopedik, saya segera mendapatkan no giliran dan menunggu di ruangan menunggu yang disediakan. Owh, tidak ada apa yang menghairankan saya kerana sudah 4 tahun saya mendapatkan rawatan di sini, jadi saya antara pesakit paling senior di sini.cewahh ^^

Sedang ghairah melihat karenah pesakit2 di hospital dan watak romantis, antagonis, sinis dan pasif masyarakat majmuk negara ini, saya nyata terpana melihat sinar kebahagiaan yang ditunjukkan oleh dua buah keluarga ini. Kedua-duanya membawa watak dan imej yang berbeza

Pada mulanya saya tertarik melihat seorang ank kecil, dalam lingkungan 5 tahun, sangat comel..saling x tumpah macam anak buah saya..gelagatnya buat saya rasa nk pergi lalu cubit2 pipi dia dan geletek2 perut dia..biar die ketawa manja sekuat hati di hospital tu..dan semua orang pandang kami seperti seorang abang dan adik yang sangat mesra..hehh, tapi angan2 ini hanya terbuku di memori angan2 saya..anak kecil tu sibuk bergurau dgn ibu tercintanya..sambil begelak tawa dgn abangnya yang senasib dgn saya ^^  biasalah kanak2, mana tahu duduk diam..kecomelan die buat saya xnk lepaskan pandangan..kerana saya sangat suka dgn budak2 kecik..almaklmlah, anak bongsu ..perhatian saya kembali teralih kepada sebuah lagi keluarga yang betul2 berada di belakang kerusi adik comel ni..pada masa ini, adik comel ni tengah seronok bermain game di handphone ibunya sambil bermanja2 dgn ibu tercinta.

Keluarga yang kedua ini sebenarnya lagi super duper awesome dan memikat hati saya ! ya Allah, utk pertama kalinya dalam hidup saya dapat lihat keluarga sehebat ini..terus saya panjatkan didalam hati kecil saya agar suatu hari nanti saya diberikan kekuatan oleh Allah utk memimpin anak2 dan isteri saya seperti keluarga itu yang sangat sweet di pandangan saya dan Allah insyaAllah ^^

Mereka sama sahaja seperti keluarga lain, tapi sedikit perbezaan yang ada pada mereka itulah yang buat saya betul2 jatuh cinta..haha..sepajang temph saya menunggu giliran, leher saya bagai nak patah tengok mereka sekeluarga..anak2 puan dan encik itu ada 3 orang..2 perempuan dan seorang lelaki..kesemua mereka masih kecil, mungkin semua masih sekolah rendah..dan Encik Boss utk family itu nampak begitu segak secocok dgn isteri tercintanya. Ha, cukup utk perkenalan ringkas keluarga ini..apa yang saya nk sampaikan adalah keutuhan ukhwah dan kasih sayang ditunjukkan mereka.

Mereka memanfaatkan masa terluang dgn bergilir-gilir membaca alquran..lepas adik selesai baca..Puan Ibu pula sambung baca..sambil anak2 mereka bergurau sesama sendiri...lepas ibu  habis baca..kakak sulong pula meneruskan bacaan..sejurus tu adik2 berdua ni begurau dgn ibu nya sambil si ayah khusyuk baca majalah Solusi...seterusnya ayahnya pula yang sambung baca alquran dan buku solusi tu disambung oleh Puan Ibu..bila semua dah lama menunggu, masing2 da keletihan..mereka tidur bersama dalam dakapan ibu tercinta...si ayah pula masih utuh membaca solusi sambil adik bongsu tertidur di riba ayahnya..wahh ^^ sweet sgt !!

Tiba2 terdengar bunyi handphone berding...teett ~ teett~ (Lagu Omputeh ) 

Masa ni saya bagai nk tergelak besar sebab yang empunya handphone tu adalah si ayah kepada anak2 yang comel itu :)  xsangka, beliau pun layan lagu omputeh ni...rancak gitu..tapi x pela...jiwa berseni..hehe..nampak la mereka bukan calang2 family tau!

Bila dah terjaga..Puan Ibu segera sandarkan kepala ke bahu Encik Boss !! nampak x ? betapa mesranya ikatan ukhwah mereka..saya rasa mesti mereka mengkhatamkan al-quran utk tadarus keluarga mereka..saya sangat tersentuh hati dgn kemesraan ukhwah yang bertaraf 5 bintang ini..

Rakaman kebahagiaan itu terhenti setelah no giliran saya dipanggil oleh mesin automatik hospital.. 

"5044, Bilik 16 "

Terasa ingin bertemu dgn keluarga itu semula..mudah mudahan kalau x dpt jumpa pon..saya dapat bentuk keluarga yang begitu pun sangat2 lah bersyukur kpd Allah taala. Bukanlah niat saya ingin katakan keluarga yang lain itu tidak hebat ..ohh tidak sama sekali, tapi selaku manusia yng rasional ..kita harus terima bahawa ada ciri2 keluarga yang kita memang inginkan dan impikan tapi masih belum terjadi dalam keluarga kita sendiri..tapi x mengapa, impian yang indah indah ini perlu sentiasa tersemat di jiwa kita ! Keluarga saya sekarang ni pun awesome dan haibat juga..alhamdulillah..dan sy juga berharap saya dapat jadi walid dan hubby yang haibat utk bakal zaujah saya..siapa agaknya pemilik hati ini..masih tercari cari..mencari cari..dan menanti.. ^^

Sekian sahaja, salam super awesome utk semua !


7 comments:

Qatrun nada said...

sweetnya.. in shaa ALLAH .. akan bina mcm tu juga ... :)

Myra Hamran said...

"romantis, antagonis...." HOI! mcm jwb soalan prosa tradisional! ahahahahaha. sumpah aku gelak part ni XD

sofea shukor said...

so sweet!

Naim said...

kan kan kan ^^ insyaAllah kak, cuma belum tiba masanya jah :)

Naim said...

prosa tradisional aku dapat markah penuh sentiasa ! thats y la..hehe.. ^^

Naim said...

sweet en...kau jgn risau..nnti suami kau pun mcm ni ^^

Mawar Berduri said...

salam...bez plak singgah baca blog akhi nii...thanks atas perkongsian..bg mengisi mase lapang...jzkk..^_^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...