Tuesday, July 10, 2012

Ponteng Puasa Minum Air, Ape Kelas ?!



Assalamualaikum ! sihat2 semua yea? Ramadhan pun semakin menjelang tiba..buka pintu peti ais kat rumah, tengok masih banyak lagi choclate cadburry yang x berbuka.. ya Allah, dah naik muak makan choclate..x tahu da nak sumbat ikut mana..buka bahagian atas ada ice cream vanilla satu bekas lagi..okeyh, ini x boleh dibiarkan...malam2 mesti pekena ice cream dulu.hehe.. letak roti, tabur choclate rice, okeyh memang series mantap... cuba la..kih3..

Nak diceritakan kat sini alkisahnya zaman aku puasa kecik2 dulu..mesti la banyak benda nk ceritakan..alaaaa, biasa lah kanak2...macam korang x tahu  pulak..kisahnya kanak2 ni puasa selalu x penuh..haha...

Masa tadikan which mean masa umur aku 6 tahun, mak da mula ajar puasa...xde sapa yang pakse aku puasa penuh...tapi aku tahan je..aku puasa jugak tanpa ponteng selama sebulan! wahh! seriesly, itulah kejayaan pertama puasa yang terukir dalam lipatan sejarah hidup aku..hehehe..

Aku x macam orang lain, puasa penuh dapat duit setiap ari..sehari puasa dapat seringgit..owhh~ itu bukan style daddy dgn mommy.. kih2..xde upah2 puasa ni..semua kene buat dgn ikhlas..dan aku tetap telus berpuasa penuh tanpa mengeluh dan meminta upah...

Begitulah kisahnya aku terus berpuasa saban tahun...sehinggalah otak ini semakin geliga dan berkembang macam Jimi Neutron! eh! Cek list puasa aku semua biru..maknanya semua lulus dan berjaya dgn cemerlang..tapi sampai darjah 5, dah mula ada tanda merah! alamakkkkk! Puasa kantoi! hehehe

Begitulah bermulanya kes ponteng puasa..setelah bertahun tahun aku keep strong berpuasa, masuk darjah 5 taring da mula menajam..nak try2 jugak ponteng puasa ni..nikmat ke tidak kan..kih2..

dulu2, kalau waktu petang ade sekolah agama..so aku pergi naik basikal je..dalam 3 KM macam tu lah jauhnya..kira penat jugaklah sebab nak kene redah jalan raya, masuk jalan kampung, lalu sawah..berpanas terik..fuhh2~ memang penat dan akan berpeluh punye pergi sekolah..

Tapi nak jadikan cerita...aku ni memang x suka pergi sekolah agama..bagi aku x penting..sebab aku da pandai baca quran, periksan pun cemerlang je..sekolah pagi aku semua excellent..so sekolah agama petang2 ni bukan leh bawak g mana pun..hehe.. *ya Allah dahsatt pemikiran aku...

So, aku ni kalau pergi sekolah mesti ponteng, pergi jalan2 tempat lain..pergi kampung..pergi jumpa member lain lepak2..kalau da bosan sangat, tinggal 10 minit nak habis kelas baru aku masuk..haha.. *ya Allah anak sape la ni.. hehe..

Ustzah pun da malas nk marah..kan aku cakap aku pandai..so, x de sapa nk kisah.hehe..alkisahnya masuk pulak bulan ramadhan...fuhh fuhh..lagi lah penat berpuluh kali ganda..dah tu nak lepak mana ni bulan ramadhan..member2 banyak terbongkang kat rumah..so, aku pun decide la..teruskan saje pengemberaan ini..sementara hari masih muda..hehehe..

Bila dah penat mengayuh kami pun kehausan dan kelelahan yang teramat..lalu kawan aku sorang ni merengek2 kehausan..aku kata aku xde susu, nak minum ape..haha! sengaja buat dia marah..tapi x pe..aku ni advance otaknya..aku pun buka la beg sekolah aku yang siap2 ade air 100 plus kat dalam tuh! hahaha! Dengan lafaz bismillah kami pun minumm..sebab setakat yg aku tahu..kalau da penat sangat..kita boleh buka puasa..tapi yang x boleh terima akal tu..aku da siap2 stand by air dalam beg..kan nampak benau nak buka puasa tu? hahaha..

Maka itulah hari pertama aku ponteng puasa dalam lipatan sejarah hidup aku..lalu berjangkit menjadi tabiat dan kebiasaan..padahal selama ni aku mmg tegas dalam bab2 puasa ni..esoknya aku pun beli gula banyak2 kat kedai depan sekolah..then sambil lepak2 kat pondok usang sekolah..aku pun cabar kawan2 aku buka puasa..if they are a real jantan..hehe.. * ya Allah jahatnya ajak orang ponteng..hehe

Semua x berani dan pertaruhkan aku utk buka dulu..hehhh~ ini naim la..no hal men..hehe.. ku buat aksi ngeri di hadapan mereka..menghisap dan menikmati gula2 fruits di hadapan mereka..kesannya luar biasa..lalu mereka2 pun mula tertarik utk sama2 ponteng puasa..

Itulah kisahnya nakal zaman kanak2 aku...seterusnya darjah 5 pun x cukup puasa..ponteng 2 ari..darjah 6 pun x cukup..ponteng sehari... masuk form one pun x cukup..ponteng sehari.. Astaghfirullah..tapi hidayah mula menerpa ke dalam diri ini masa form 2..aku berazam dgn penuh iltizam dan semangatnya utk kembali berpuasa penuh..dan alhamdulillah sampai ke hari ini, rekod aku " clean and jerk " semua penuh! hehehehe. tepuk tangan utk diri sendiri ! 

Sekarang ni aku pikir2 balik..alangkah rugi besarnya aku selama ni..ponteng puasa dengan minum seteguk air..makan sebiji gula..hahahaha! Xde kelas langsungg la aku ponteng..kalau yea pun nak ponteng, makan la Pizza ke, KFC ke, burger ke..puas hati sikit kan? haha.. Alaaaaa, ruginyaa...apesal dulu x nk buat! hahaha... 

Itulah kisah silam yang kekadang buat aku senyum dan ketawa bila fikir balik..nakalnya teramat sangat..entah macam mana lah kalau aku ada adik mcm tu..mahu aku bagi tangan dan kaki hinggap di muka..hoho..nasib baik aku anak bongsu..itulah, sekarang kita nampak kehidupan ni macam mana..setiap butir pengalaman tu sangat berharga biarpun pengalaman itu cuma sekadar memori yg lapuk..

So, ingat puasa tahun ni jangan ponteng2 ! Biar penuh ! Lelaki no excuses unless kalau betul2 x larat sebab sakit or kerja berat ..so, lepas tu ingat la, dah ponteng tu, ape kelas minum air je? hehe! tade laa..jangan terpengaruh.. ^_^  ! Selamat Menjalani Ibadah Puasa semua :)



1 comment:

zaza nizam said...

teringat zaman dulu2 memang geli hati kan! selamat menyambut ramadhan yg bakal tiba nanti..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...