Friday, July 20, 2012

Ramadhan Tiba Lagi, Menggamit Memori Zaman Sekolah




Ramadhan Yang Lalu....


Dua tahun meninggalkan kenangan yang masih segar di kotak fikiran ini...meniup debu2 yang terlekat pada sehelai serban milikku..nampak masih cantik..owhh, ya..lantas kenangan ini beralih pada kehidupan Ramadhan semasa aku di zaman persekolahan...kenangan yang begitu indah apatah lagi diserikan dengan kuntuman kasih dan sayang sesama sahabat lillahi taala..


Tika itu, kehidupan kami ibarat adik beradik yang saling melengkapi..yang kurang ditambah..yang lebih dikongsi...itulah namanya life compliment each other..ukhwah itu indah..perlu dijaga, disemai, disiram, dan dibaja..maka lahirlah sebuah kehidupan yang manis..


Dah 2 tahun berpuasa luar daripada bumi Kisas..Masih ingat lagi kata2 abang2 senior masa tu....


"Antum orang ni semua, akan rasakan betapa seronoknya puasa di kisas..nanti antum semua dah keluar, antum mesti rindu nak puasa di sini"


Yea..memang benar, memori di sana bukan seperti api yang padam sesudah disimbah air..ia kekal menyubur dan bercambah meskipun tinggal kenangan..rindu utk menghabiskan sisa2 ramadhan di sana..terasa diri ini terjaga..punya suasana yang baik..juga rakan2 yang saling membina semangat utk jadi lebih baik..meskipun kami semua juga x lari dari salah dan silap..


Siapa yang x rindu suasana berpuasa di asrama...


Pagi2 kami semua dihiburkan dgn ayat2 suci quran al karim..lantas membangkitkan kami utk mendirikan solat 2 rakaat kepada Allah sebelum gerak menunaikan sahur... MasyaAllah, qiam itu sudah ibarat lagu dan irama di sana..menghiburkan..dan menggairahkan.. 


Tahun itu kami semua sedang bertungkus lumus study utk imtihan..ya Allah..dalam bulan puasa..tgh trial masa tu..masing2 sibuk dgn tugasan..nak study lagi..nk uruskan adik2..nak buat program utk ramadhan...nak prepare utk trial..spm...dan yang paling penting waktu kami utk beribadat kpada Allah..yaa, itulah kehidupan yang benar2 mengajar erti kedewasaan dan kematangan dalam diri..


Melihat angin petang yang sepoi-sepoi bahasa...langit cerah membiru..mengizikan kami utk keluar membeli juadah berbuka di bazar ramadhan..ha, inilah waktu yang ditunggu tunggu.. waktu berbuka! 


Tepat pukul 6 petang dewan makan dah mula diserang..masing2 chop meja makan masing2..cari ayam yang besar2..masa tu kami semua dipisahkan dengan kroni rumah masing2..jadi makan ikut sistem rumah..bukanlah niat utk memecah belah warga batch..itu sekadar sisterm utk memudahkan urusan di dewan makan...


Masih ingat suatu petang...seorang sahabat di blok pesan..


" Naim tolong chop tempat utk aku...pilih Ayam besar2 sikit ok! "


Hahaha..dalam pesan dan demand ~ nak jugak beliau ayam besar..kalau da semua nk yang besar2, siapa pulak yang nak kecik2? Maka bermulalah konsep..siapa cepat dia dapat..siapa lambat die x dpt la..hehe..utk yang x dpt..maka kita gunakan elemen redha dan syukur ! ambil lah apa yang ada..syukur..sebab ramai lagi yg x dpt makan mcm kita ni semua.. ^^


Haha..begitulah hidup di asrama..yang penting kena ada tolak ansur..


Mungkin aku akan terus terkenang " cendol sebelah asrama, murtabak, roti john, soya depan petronas dan x lupa juga bubur lambuk masjid sultan suleiman " bila lagi kita nak santap semua ni sama2 kan...


Malam2 kami semua akan solat tarawih sama2...mesti tertunggu tunggu imam yang suara best2 ni..haih..mahu melayang juga sampai ke mekah kalau bacaan nya mantop..dan pasti x boleh lupa kenangan iktiqaf di masjid...malam2 hari sambil bawak buku Biology.. AddMath.. Chemist.. Fizik.. Akaun..haha..semua sekali la..lepas tu kita akan study tidur..study..sahur dan g kelas esok harinya...


Bulan ramadhan semua berlalu dengan pantas..waktu sekolah juga disingkatkan...balik ke asrama solat zohor..baca quran..dan tidur semahunya...hehhe...bangun study...solat asar..dan mula bertadarus...dan apabila langit mula kelihatan gelap dan samar2 kelihatan warna merahnya...kami semua menunggu santapan berbuka...ya Allah ramadhan itu adalah sebuah kehidupan yang begitu indah..

Maka itulah dia sebuah nostalgia dan kenangan berada di bumi kisas...aku akan terus merindui zaman persekolahan itu kerana ianya adalah lakaran sejarah yang x kan berulang dan x kan dirasai kali kedua..Hari ini kita pasti melalui lakaran nostalgia yang baru ..semoga Ramadhan kita semua akan bertambah baik biarpun di kiri dan kanan kita tiada lagi teman yang sama2 melakarkan sejarah kehidupan dengan kita suatu masa dulu...


Well There Will Be No Ramadhan Like The Older One
Because We Are Going To Make A New Ramadhan
The Best One ! Yet Still Together :)


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...