Wednesday, August 1, 2012

Emergency Break Utk Ramadhan !!




Separuh perjalanan Ramadhan meninggalkan kita,


Orang kata masa berlalu dengan sangat pantas, sekejap dan x terasa apa2.. tapi saya kata kita yang gagal menikmati setiap detik saat itu..sebab tu masa yang berlalu ibarat "bangun dan hidup semula daripada tidur" hanya menyedapkan badan tapi rohani ketandusan dan kekeringan...


Wake up bro ! 


Ramadhan dah separuh perjalanan meninggalkan kita, hehhh sedar x? Sebelum dilempang bertalu talu ke muka, sila ambil wudhuk sekarang ! supaya anda sedar di mana anda sekarang..lihat dimana langit yang anda junjung..Langit Illahi mungkin? Atau terawang awang di awan biru berangan dan berimaginasi lagi dgn kuih seri muka, kuih tepung pelita dan kuih cucur badak ! Hoihhh, bangkit2...Ramadhan dah separuh perjalanan ni ! karang ini makan die... (dush)

Masjid dah mula ketandusan makmum, surau dah tinggal satu atau dua saf..tapi setiap ary Moreh kt surau mesti habis! Bazar makin meriah...shopping makin rancak..ewahh... biasalah kan ni semua? - typical Ramadhan.. ( kt Malaysia je maybe )


Dah cukup ! Bazar tu syurga mkanan tau..rugi sapa x pergi..me too, petang2 selalu pergi cari kuih best2..bawak balik rumah makan dgn family lagi 2 kali ganda best..kan kan?

Dah 2 minggu berlalu, ehh, apa jadi dgn 2 minggu kita ea? dah jangan buat2 tanya orang lain..tanya diri sendiri..hanya jauhari juga yang mengenal manikam...dulu saya selalu scroll timeline twitter dan fb...masa bulan Rejab dan Syaaban berbondong bondong orang tweet perasaan Eksaited mereka nak sambut Ramadhan..saya yang baca pun rasa teruja dan terseronok ! 


Haa! begitulah perasaan kita nak sambut Ramadhan, penuh dgn azam dan iltizam..semangat dan harapan...begegar Twitter tu dgn semangat kita nak sambut Ramadhan ! Moga2 Ramadhan akan membawa kita terbang lebih tinggi menjadi muslim lebih proaktif dan aktif memburu syurga Allah ^^ 


Tapi sedar atau tidak, segala tweet2 eksaited yang pernah kita luahkan pada seluruh dunia itu kini hampir terkubur dan tenggelam..maka,dengan sengaja saya nak preview semula tweet2 di bawah ini supaya anda tahu, u are one of them yang pernah menulis status yang sebegini rupa :

" Xsabarnya nak Ramadhan..!"  


" Rindunya nak berpuasa, nak pergi terawih,wah2..rindu nyah"


" Nanti Ramadhan aku nak berubah lah, bye2 jahiliyah !"

Alhamdulillah, niat yang baik selalunya bercambah menjadi benih yang baik..lalu membentuk pohon yang subur dan hasilnya adalah buah yang berkhasiat ! Benih yang baik pasti memerlukan siraman air dan baja yang berkualiti barulah mampu membentuk pohon yang subur..kerana itu Ramadhan ini perlu disirami dgn siraman ibadah yang berkuali dan dibaja dgn taqwa kepada Allah.


Fitrah manusia ini sering lupa, leka dan lalai..kerana itu Allah kurniakan sahabat2 di sekeliling kita utk menasihati dan mengingatkan...bukankah kita semua diciptakan dan dipertemukan utk saling mengingati..bergurau dalam belaian mesra yang penuh hikmah dan qudwah..moga2 kita bersama peroleh maghfirah..Sungguh, ukhwah itu akan lebih indah jika sama2 memburu syurga Allah..


Rasanya da tibe masanya utk kita semua break emergency !!


Biarkan yang lalu sebagai genjatan utk kita bangkit dari kelalaian ini..yang penting bagaimana kita berusaha mengurus masa dan nikmat Ramadhan ini dgn sebaik mungkin..Masa x mungkin berpatah balik..tapi masa yang datang ini perlu digunakan dgn sebaiknya..

"Kalau kita boleh nekad nak buat jahat, xkan nak buat baik xboleh nekad?"


Dah ada peluang, jangan ragu2..jangan malu2..jangan sipu2...ambil peluang, pegang erat2, genggam dgn penuh semangat dan bernekad utk jadi muslim yang haibat !


"Aturkan gerak dan rentak menjadi satu..rapatkan semangat dan jihad menjadi kubu..semoga langkah ini menuju maghfirah Allah seluas langit biru "


Bukan bermakna kita buat baik di bulan Ramadhan lalu kita dilabel sebagai Hipokrit dalam beribadah ! Tapi percayalah bahawa Ramadhan ini adalah peluang dan ruang yang Allah sediakan utk mencariNya dan mendekatkan diri kepadaNya..Hidayah Allah itu datang dalam pelbagai cara...siapa tahu dengan sedikit keringanan anggota tubuh badan kita ini utk beribadat kepadaNya..lalu Allah campakkan kemanisan beribadat dalam diri kita selama lamanya..subhanallah ! ^^  bertuahnya..


Ayuh jadi Muslim yang Proaktif dan Aktif ! Moga Lebih Hebat dan Semangat ! :)





No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...