Friday, August 10, 2012

Jaguh Lumba Basikal Era Kanak2


Ibu kita pergi sekolah dulu yeaaa!! byee ibu !

Baik2 bawak basikal tu ! Jangan berlumba...nanti jatuh ibu yang susah !

Sambil menggalas beg di bahu..kayuhan demi kayuhan di atur menuju ke sekolah..hidup di kampung, mana sama hidup di bandar..anak2 orang bandar semuanya dijemput ayah ke sekolah. Sesetengahnya ada driver jemput..paling tidak pun naik Bas sekolah yang warna kuning tahi itik tu..huh, jauh sekali beza kehidupan kita..anak2 desa macam kami hanya mampu mengayuh basikal keramat ini sahaja ke sekolah..biar jauh perjalanan,kerana itu semua adalah lorong2 kebahagiaan yang menjadi tempat aku mengumpul kenangan dan sejarah yang tersendiri.

Memang x mungkin dilupakan kenangan meredah denai, sawah padi, becak, lubang, dan jalan raya yang dikerumuni kereta2 pacuan 4 roda..Aku hanya seorang pengayuh basikal yang setia dengan karenah manja basikal keramat ku ini..kekadang rantai putus di tengah jalan..kekadang tayar pancit..kekadang brek putus..haha..tapi tu semua x jadi masalah utk aku berbasikal ke sekolah..kadang2 habis tangan kotor kena minyak rantai..tapi x pela..sampai sekolah boleh basuh kan ^^  kenangan2 macam ni..x mungkin dapat kita rasai lagi..hidup di zaman kanak2 itu cuma sekali..masa tu jugalah kita berpeluang mengumpul 1001 pengalaman yang x terungkap dgn kata2.hanya insan yang mengukirnya jugalah yang memahami erti setiap kenangan itu..

Pesan ibu, jangan berlumba kalau ke sekolah tu! ha,dasar anak jantan..mana boleh dicabar rakan taulan..lumba itu ibarat lagu dan irama kalau ke sekolah..setiap hari sawah padi yang terbentang luas di Kampung Padang Melaka akan menjadi saksi pertarungan hebat sekumpulan anak2 kecil yang berbakat besar menjadi PocketRocket Malaysia..tapi sayang bakat kami langsung x pernah dipandang..kalau tidak,pasti hari ini aku dah ada sebaris dengan Azizul Hasni Awang berlumba di pentas Olimpik..haha.. namun, apakan daya..aku cuma jaguh kampung era kanak2..Basikal LeRun Biru yang menjadi teman berkongsi suka dan duka aku tu cuma mampu meredah laluan tanah merah dan becak2 kampung sahaja..

Sekarang satu dekad meninggalkan aku dengan semua kenangan kanak2 itu..dalam tempoh satu dekat inilah sawah dah berganti dengan rumah2 batu yang menghiasi lorong2 kenangan silam aku satu masa dahulu.. Silap hari bulan, jamban rumah dekat kawasan perumahan baru tu adalah tempat aku lepak2 satu masa dahulu ! haha.. Memang banyak perubahan berlaku..yang ada cuma setompok sawah yang dah dipenuhi dengan lalang..mungkin anak2 zaman sekarang akan katakannya padi..tapi, hakikatnya itu hanyalah lalang yang menghakis suatu pemandangan terindah zaman kecilku..di depan rumah aku dulu cuma kawasan sawah yang lapang tempat aku dgn kawan2 main pondok2..tapi sekarang dah jadi bangunan rumah kedai 4 tingkat.. ha, terlalu banyak perubahan yang berlaku..daripada kampung kini sudah layak dipanggil bandar..

Bila da besar macam ni..basikal bukan lagi pilihan utama...cukuplah aku kata basikal yang pernah membawa aku sebagai juara kampung tu tersadai dimakan matahari dan hujan..aduhh, sayu hati tengok keadaan basikal yang masih cantik pada pandangan aku..tambahan lagi aku x duduk kat rumah sejak form one..dah menghinap kat asrama..jadi basikal tu xde siapa yang bela..adik pun x de..jadi aku adalah insan terakhir yang merosakkan basikal kesayangan tu ^^

Suatu hari aku pulang bercuti..tiba2 tergerak hati utk repair basikal keramat tu semula..maklumlah rasa rindu hendak mengayuh..tapi nyata basikal itu bukan lagi milik aku..

"abah kau dah bagi basikal tu dekat bangla kerja kontrak depan rumah ni"

Itu yang aku dengar daripada mulut mak..haha..sedih teramat...senang2 je abah bagi basikal kesayangan tu kat bangla kontrak tu..terasa nak pergi dan rampas semula basikal tu..tapi nyata itu bukan rezeki aku...mungkin dah sampai masanya utk Bangla tu menyambung warisan hero basikal kat kawasan aku..

Tapi malang x berbau..sebulan lepas tu aku dengar basikal keramat aku tuh dah selamat dicuri orang ! Ya Allah..apa punya manusia la yang mencuri..tibe2 terdetik rasa kesian kat abang bangla tu...tapi apakan daya..dah sampai masa basikal tu hilang dari pengetahuan aku! :(  Sekarang x tahu kat mana basikal yang pernah jadi kawan baik aku dulu..xtahu siapa guna..tapi harapnya, basikal tu baik2 lagi sampai ke hari ini! 

Begitulah indahnya era kanak2..dan suatu hari bila kita semua dah meningkat usia...pada saat itulah kita akan mengenangkan usia remaja kita hari ini ! Kerana itu, manfaatkanlah setiap detik dan saat yang berlalu dengan lakaran kehidupan yang penuh warna warni supaya nostalgia ini tidak akan suram ditelan zaman ! :)




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...