Friday, February 15, 2013

Belajar Di Universiti Tak Sama Macam Di Sekolah





Pada saat dan ketika ini mungkin ramai yang sedang meratap nasib mengenangkan keputusan exam yang malap-malap sahaja pointer nya. Mungkin jugak ada segelintir manusia yang sedang gembira meraikan keputusan Exam nya yang cemerlang lagi terbilang ! Applause !


X kiralah apa pun result yang keluar, tapi perlu diingat, segala takdir dan ketentuan ini milik Allah. Siapalah kita utk berjalan mendabik dada sedangkan jelas ilmu kita cuma secebis daripada lautan yang luas. Only HIM knows whats d best for us.

Dulu zaman sekolah, kita mungkin boleh bangga result straight A plus plusss.. Boleh menjerit kegembiraan result meletop extravaganza kebabom ! Yeah, itu lumrah, zaman sekolah belajar memang target kita utk dapat Straight A.. Pada waktu itu, bukan susah nak score sebab semuanya disumbat dan disuap dan kita sentiasa telan puas puas apa yang cikgu bagi. Itu yang keluar result boleh kerek-kerek post kat FB . hahaha. well itu semua rezeki ok :)

As time goes, kita akan menghabiskan waktu sekolah dgn result SPM..mungkin ada yang excellent..ada yang kurang excellent dan ada yang biasa-biasa sahaja.. Jadi bertebaranlah kita semua ke merata tempat.. Ada yang ke Matrikulasi, ada ke Asasi, ada ke A-Level , dan ada jugak yang buat Diploma. Semuanya hanya satu sahaja matlamat, iaitu jalan menuju ke Degree ! Bezanya, cepat atau lambat..berjaya atau tidak..itu sahaja.

Begitulah yang aku lalui, masuk ke Asasi dengan matlamat belajar utk lepas buat Degree in Law. Study pulun habis habisan..memang dgn harapan keputusan yang keluar nanti melayakkan aku sambung Law di peringkat Degree. Alhamdulillah,berjaya jugak akhirnya sambung Law di Universiti Kebangsaan Malaysia.. Maka, perjalanan sebagai mahasiswa bermula dgn satu Azam dan tekad yang kuat.. I need to study hard here ! Work hard ! Struggle to get excellent result ! Yeah dan bermacam macam lagi lah kata-kata semangat bermain di jiwa dan mental. Semuanya hanya satu tujuan iaitu untuk menaikkan roh study, moga2 memberi kesan di dalam diri.

Namun ternyata, keputusan untuk sambung study dalam Law ini memberi kesan kepada mental aku sendiri.. Jujurnya, ia bukan course yang senang.. Sama lah juga seperti kawan2 lain yang bertebaran dgn course medic, engineering, dentist , pharmacist dan lain-lain yang mencabar. Semua ini adalah pilihan kita sendiri, dan kita lah yang bakal menanggung segala bebanan yang mendatang. Buat mereka yang mengambil course ringan-ringan, mereka juga ada rintangan mereka sediri tetapi tidaklah tahap criticalnya sama seperti course critical medic, law dan sebagainya. Kita perlu relevan dan terima dengan rasional, ada course yang memang senang sangat nak Score result gempak gempak dan ada course yang cukup lah sekadar lulus sudah memuaskan hati. Jadi result di Universiti ini, x sama mcm zaman sekolah..ia bergantung kepada pilihan bidang masing-masing.

Jujurnya, bila sudah melalui satu semester zaman degree, aku study memang untuk LULUS. Nauzubillah, memang x nak fail..dan takut untuk fail.. x terbayang rasanya kalau kene repeat paper memandang setiap semester subjek makin susah dan bilangan makin bertambah..! Hah, x mungkin aku mampu terus bertahan dalam dunia undang-undang ni.

Memang hakikatnya, aku juga punya cita-cita utk dapat result yang hebat mcm orang lain, tapi aku perlu akur, dalam course critical ini, tidak semudah usaha 100% boleh dapat result cemerlang. Aku kene tambah usaha jadi 200% barulah hasilnya mampu buat aku tersenyum. Sebab itu lah aku belajar sesuatu, iaitu belajar utk ikhlas dan redha menerima keputusan exam. Lumrah kita semua x kan berjaya dengan mudah !

Tatkala hari-hari sedih dan sayu ini menghantui diri, ada juga kawan2 yang meraikan keputusan yang cemerlang dan awesome ! Seronoknya mereka DL .. Tapi ternyata, laluan kita berbeza, bidang kita berbeza..Tika inilah mental aku ibarat dihentak hentak menahan kesedihan dan keperitan..x mungkin semudah itu aku melihat kejayaan mereka..jauh di sudut hati merasakan diri ini dah jatuh tersungkur di lantai..Namun, kita tak boleh nafikan hak dan rezeki orang lain ! Itu kejayaan mereka..

Sebab itu lah, di universiti, pesaing terkuat adalah diri kita sendiri.. Hanya kita yang tahu kemampuan serta kekuatan diri sendiri..Kita jugalah yang tahu kelemahan dan kekurangan diri sendiri.. Maka, bersedialah untuk lakukan perubahan..masih banyak lagi masa untuk lakar kejayaan.. yakin boleh..pasti boleh..insyaAllah boleh..

I have another 7 sem to go..sama lah macam anda semua yang mungkin ada lagi 5 sem.. Jadi kegagalan hari ini, bukan bermakna kita gagal.. Kita masih ada masa utk berubah..ada masa dan waktu utk teruskan perjuangan..insyaAllah..tekad berusaha !

Aku x mungkin sanggup abaikan masa depan aku.. Think ahead.. Aku juga bakal berkeluarga suatu hari nanti..bakal ada anak2..semua ini adalah titik peluh utk kebaikan masa depan.. Selagi mak dan abah masih hidup, pasti parents kita semua nak tengok kita berjaya.. Jadi atas sebab tu, aku x nak cepat putus asa.. Masih ada peluang..peluang utk buat mereka semua gembira..

Zaman sekolah dah berakhir..zaman tu kita belum cukup kenal dunia..skarang, zaman yang jauh lebih mencabar..cabaran datang dari dalam diri sendiri..siapa pun aku, hanya DIA yang menentukan segalanya..Aku, kau dan kau cuma mampu berusaha dan ikhtiar utk yang terbaik.


All d best guys. Three Musketeers  . All For One and One For All. 







No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...