Thursday, March 28, 2013

Mock Trial UKM - Cendol Terbaik. Superb Mock.


Mock Trial UKM ! Cendol Bukan Sebarang Cendol :)


Buat pertama kalinya Fakulti Undang-undang mengadakan Pementasan Mock Trial dengan 100% tenaga lakonan dan idea adalah daripada pelajar-pelajar tahun dua fakulti undang-undang UKM. Ini adalah suatu pencapaian yang sangat membanggakan buat Fakulti memandangkan pementasan ini telah berlangsung dengan begitu baik dan mendapat sambutan yang sangat di luar jangkaan ! Tahniah buat pelajar2 tahun dua fakulti undang2 ukm dan semua jawatankuasa lain termasuk yang terlibat di belakang tabir dalam menjayakan Mock ini ! 

Mungkin ada sesetengah yang tak tahu apa itu Pementasan Mock Trial. Basically, ia adalah suatu lakonan Teater tentang perbicaraan sesuatu kes di Mahkamah yang lengkap mengikut prosedur yang betul. Namun, Mock Trial ini dilakukan dengan memasukkan unsur2 humor dan hiburan atas tujuan untuk memberi kefahaman tentang kes2 yang dibicarakan di mahkamah dengan lebih mudah. Bukan tujuan Mock Trial diadakah untuk menghina institusi kehakiman, namun ia sekadar pementasan ilmiah yang diselitkan dengan genre humor.

Walaupun ini adalah pertama kali UKM membuat pementasan Mock Trial dan dibuka untuk tontonan umum terutamanya pelajar2 undang di seluruh negara , namun ternyata ini adalah pementasan Mock Trial yang terbaik dalam kalangan Law School yang lain setakat ini ! Jujurnya, ini adalah suatu kebanggaan buat semua pelajar undang2 ukm . Rasanya memang x tenang senior2 tahun dua mendapat pujian demi pujian kerana idea pementasan yang sangat awesome serta penuh dgn unsur humor ! Sesiapa yang menonton pementasan ini pasti x kan berhenti gelak dengan genre cerita yang begitu menghiburkan. 

Kejayaan yang hebat ini memberi sedikit kegusaran kepada kami pelajar2 junior utk mengekalkan momentum Mock Trial UKM yang sekarang sudah mendapat tempat di hati universiti lain termasuk alumni2 dan masyarakat luar. Nampaknya, plan yang begitu rapi perlu dirangkan supaya nama Fakulti Undang-undang UKM akan terus mahsyur dan disegani. Bukan untuk menunjukkan siapa lebih hebat, namun hakikatnya ini adalah suatu persaingan yang ada dalam jiwa setiap Law Student. 

Pada kesempatan ini jugalah kami dapat berjumpa dengan kawan2 lama semasa di Asasi Undang-undang UiTM yang sekarang bertebaran di lain-lain universiti dan berlainan kos. Namun, jiwa kami masih lagi segar dengan kenangan semasa belajar di asasi kerana bonding yang sudah ada amat susah utk dipisahkan. Oleh itu, pementasan mock trial adalah medium utk bertemu kembali dgn kawan2 yang lama terpisah .Walaupun x semua yang dapat hadir, namun dengan kehadiran insan2 di bawah ini cukup mengingatkan kembali kenangan manis kami semasa bersama dalam satu kelas dahulu . 


The best classmates ever! Siblings spirit will never ends. Aktivis keadilan :D

Akhir sekali, sekalung tahniah diucapkan kepada Fakulti Undang-undang UKM kerana kejayaan pementasan Mock Trial kali yang pertama dalam sejarah ini. Untuk mereka yang x dapat hadir atau x berkesempatan untuk tonton pementasan Mock Trial Cendol ini,jangan risau kerana crew penerbit UKM sudahpun memuat naik di You Tube. Maka, jangan lepaskan peluang untuk menonton pementasan ini. Beeing Mock ! :)





No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...