Saturday, July 13, 2013

Bagaimana Aku Melihat Dunia





Saat matahari terbenam,
aku masih lagi terduduk kaku di atas sebuah kerusi,
menghadap pantai yang terbentang luas,
terasa percikan air yang membasahi seluar dan kaki.

Ku lihat dari jauh matahari Oren itu terbenam,
mengucapkan Sayonara kepada siang dan aku yg setia melihatnya,
awan mula gelap menandakan malam sudah tiba.

Oh hari berganti hari begitulah yg terjadi..siang berganti malam dan seterusnya.

Manusia ? tetap sama..pergi kerja balik kerja..bangun pagi makan..tidor dan bangun semula ! kita masing masing ada tanggungjawab dalam hidup.. tak kira aku ini pelajar..seorang mahasiswa sepenuh masa..atau seorang pekerja di syarikat swasta..atau seorang penjawat awam..semuanya hanya satu..mencari rezeki utk suapan nasi saban hari..

Melihat awan biru..luas
Melihat laut biru..luas

Atas, bawah, semuanya luas..baru ku sedar hidup ini sebenarnya luas ..perjalanan yang terlalu jauh utk mengenal dunia..jadi, apakah aku punyai masa utk sibukkan mengejar dunia? sedangkan sejauh mana aku cuba mengejar dunia..luasnya xkan mungkin aku capai ! xkan pernah aku puas ! kerana luasnya dunia...

Aku duduk..pandang ke tapak tangan..melihat kulit di tangan yang mula menampakkan usia yang semakin meningkat..ku lihat kulit tidak lagi cerah macam zaman kanak2..ku lihat tapak kaki..terasa keras dan kematu menandakan banyaknya aku berjalan..

Alangkah penat tangan dan kaki ini berkerja..tapi aku terlupa..kemana perginya?

Hummmm...pikiran serabut ! sungguh , hidup ini banyak yang sia2 aku kerjakan..terlalu banyak..

Mencari rezeki...dapat duit..hilang ~ dan terus hilang..
Mendapat ilmu...dapat..kemudian hilang ~ dan terus hilang...

Yang tinggal cuma akaun yang kosong..dan keputusan cgpa di atas kertas !

ha ha ha ! hidup yang terus terusan begini.. Dunia ! terasa juga usaha keras ini semua pelaburannya sementara..


Kerana itu.. aku mengerti..kenapa aku dilahirkan sebagai seorang Islam. ? kau tahu kenapa? kerana setiap perkara tidak ada yang sia sia... alangkah indah susun atur ini kalau ku patuh... dapat duit..sedekah lah..biar beranak pinak duit itu menjadi pahala beterusan.. dapat rezeki, bayarlah zakat..biar berkembang duit itu menjadi pahala berpanjangan...dapat ilmu..kongsikanlah..biar kekal ilmu itu menjadi warisan zaman berzaman ! nahhh-- Islam memang cantik !

Satu perkara juga aku sering fikirkan..

Dalam usia aku yang baru 20an ini..masih jauh perjalanan perlu ku tempuh..insyaAllah.
Apa mampu aku buat dalam usia ini ? saban hari bercampur dengan kawan2 di universiti hanya memikirkan soal belajar dan belajar..pikir nak dapat gaji besar masa kerja..tapi soalnya..penantian ke arah itu terlalu lamaaa...

hummm... nah..aku mencari kehidupan lain..bekerja sambilan di sebuah gedung beli belah di bandar Melaka..bercampur dengan rakan2 sebaya yang sudah bekerja sejak lepas SPM..pergaulan ini setidak tidaknya jauh daripada memikirkan soal CGPA..soal kerja lepas habis belajar..kali ini lain pula ceritanya...banyak dihabiskan masa tentang kehidupan sebagai seorang pencari rezeki..

Mereka bekerja sedangkan aku belajar sepenuh masa..di saat aku sedang seronok ditanggung ayah dan ibu...mereka sudah mula menanggung keluarga mereka..duit bulanan dibuat belanja adik2..gaji diberi kepada orang tua..aduhhh..jauh sekali dgn aku ! setiap bulan menghabiskan duit PTPTN..entah kemana pergi duit itu..bila dah habis.. call abah mintak bank in duit ..  berbeza..memang berbeza !

Biarpun mereka kurang pendidikan..namun mereka mengajar aku..erti tanggungjawab kepada keluarga.. ingat, dunia ini bukan tempat kita seorang..tapi kita punya tanggungjawab.. !

Jauh di sudut hati..berdoa agar aku menjadi manusia yang sentiasa berkorban utk keluarga..belajar itu perlu..tapi CGPA tidak pernah mengajar kita erti kasih sayang dalam keluarga..juga nilai pengorbanan yang perlu kita bayar..hanya dgn pengalaman hidup..kita bisa belajar banyak dari insan sekeliling...

kalau kau mahu lihat dunia..bukan lihat awan dan pantai sahaja ! tapi lihatlah teman sekeliling..hayatilah kehidupan mereka..nescaya kau akan melihat dunia dengan kaca mata dan benak fikiran sendiri..sama seperti mana yang aku lihat ! dunia bukan objek bulat atau papan leper..tapi ia pandangan yang luas..dari mana arah pun..kau bisa melihat..dunia ini ! tanpa sempadan..biarlah peluh yang menitis menjadi bekalan ke syurga..biarlah rezeki yang mengalir menjadi bekalan akhirat.. dunia ini utk semua, tapi syurga utk yang mereka berjaya ..hayatilah :)




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...