Tuesday, December 31, 2013

Puisi : Kasihan Kita (sempena mengakhiri 2013 )





KASIHAN KITA

Kasihan kita,
tercengkam dalam demokrasi,
Parlimen ibarat tak berfungsi,
habis diktator menguasai

Kasihan kita,
hendak turun serba salah,
kalau turun dianggap salah,
memang rakyat selalu bersalah

Kasihan kita,
tersepit antara dua,
antara jadi rakyat yang ambil berat,
atau rakyat yang membawa mudarat

Kasihan kita,
hidup dihimpit,
kewangan semakin sempit,
nak keluar menyumpit,
tapi lawan sedia mengepit

Kasihan kita,
habis kederat kita usahakan,
tapi mereka masih tidak ketahuan,
niat untuk kebaikan,
tapi ancaman datang bertindan tindan

Kasihan kita,
lama-lama hilang pedoman,
yang nak diubah tak makan saman,
yang menuntut hilang kewarasan,
dari asal insan beriman,
lama-lama hilang pertimbangan

Kasihan kita,
kalau tidak bangkit, selamanya kita akan dihimpit.
bukan minta menjerit, cukuplah faham kita sedang sakit.
bukan minta menyumpit, cukuplah faham kita perlu bangkit.


Kasihan Kita. 

Nukilan, Muhammad Naim bin Fital
Fakulti Undang-undang Universiti Kebangsaan Malaysia

Thursday, December 26, 2013

Kalau Bukan Di Jalan Di Mana?



Kalau Bukan di Jalan di Mana?

Revolusi Kebangkitan bukan fenomena baru, ia telah bermula sejak berpuluh tahun dahulu, era 70 an. Banyak revolusi telah di lakukan, bermula Revolusi Iran, Revolusi Syria, Arab Spring , dan banyak lagi tempat termasuk Indonesia dan Malaysia. Fenomena "Street Protest" di Malaysia bukan penglibatan golongan berpendidikan rendah, namun ia adalah penglibatan rakyat dan pemimpin. Berikut rentetan demonstrasi jalanan  dan himpunan rakyat di Malaysia:  Bersih, Bersih 2.0, Himpunan Hijau, Tuntutan Royalti, Lynas , Hapus AUKU, Mansuh PTPTN , Mansuh ISA dan sebagainya.


Keadaan ini sebenarnya melihatkan protes rakyat Malaysia untuk menuntut keadilan dan ketelusan dalam pemerintahan kerajaan di Malaysia. Adakah mereka ini salah turun ke jalan raya menuntut keadilan buat mereka? Tidak kerana ini negara demokrasi, kita berhak bersuara dan melemparkan rasa tidak puas hati. Namun adakah acuannya di jalan raya semata-mata?

Persoalan ini yang kita tinggalkan sepi. Hairan, sudah 56 Tahun Malaysia merdeka, kenapa seolah-olah negara kita masih belum merdeka? Perlembagaan Persekutuan menjamin suara rakyat didengari oleh pemerintah, namun kita ada 28 juta suara rakyat, jadi bagaimana hendak memenuhi permintaan 28 juta suara ini ? Sebab itu di Malaysia kita mengamalkan pemerintahan demokrasi berparlimen. Rakyat menjalani proses Pilihan Raya Umum, diberi hak memilih calon yang akan mewakili suara rakyat. Wakil Rakyat ini lah yang akan ke Parlimen dan menyampaikan suara hati rakyat.

Namun, sayangnya, setelah PRU13 berakhir, kehidupan rakyat semakin terbeban dan dihimpit dengan pelbagai kenaikan harga. Kos sara hidup meningkat sekali ganda baik di desa mahupun bandar, kita semua rakyat yang merasai peningkatan kos sara hidup ini. Harga minyak dinaikkan, harga public transport bas domestik dinaikkan, taarif elekrik dinaikkan, GST diluluskan menjelang 2015, harga tol dinaikkan, harga gula dinaikkan, dan selepas ini harga apa lagi yang kerajaan rasa perlu dinaikkan?

Hairan, bagaimana sebuah negara yang dikatakan mempunyai status pembangunan ekonomi yang baik, tetapi rakyat hidup dihimpit kesusahan dan terbeban dengan peningkatan sara hidup ini ? Hairan, di mana pelaburan kewangan negara bergerak? Lebih hairan, adakah rakyat perlu menanggung sengsara akibat perbelanjaan kurang cermat kerajaan?

PRU 13, kerajaan menjanjikan pelbagai perubahan dan manifesto utk rakyat dengan matlamat mengurangkan beban rakyat. Namun, ini semua ibarat melepaskan batuk di tepi tangga. Bukan salah kerajaan? jadi ini salah siapa? 56 Tahun  Malaysia diperintah oleh Barisan Nasional, tak kanlah ini salah Rakyat?

Saya bukan pro-pembangkang, namun isu yang dibawa pembangkang sangat dekat di hati. Pakatan Rakyat tampil membawa isu ini ke Parlimen, namun ini tidak menjamin suara mereka didengari. Jadi adakah suara rakyat hanya boneka yang tidak dipandang di Parlimen?

Benar, tidak semua dasar yang kerajaan lakukan salah, namun dalam isu-isu seperti kos sara hidup rakyat, ini benar-benar membuat rakyat terhimpit. Jika di Parlimen sudah kita bawakan, jika aduan sudah kita lakukan, jika di Facebook penuh kita luahkan, jika di Blog penuh rakyat tuliskan , jadi di mana lagi suara ini perlu di bawa?

Sejarah kebangkitan di seluruh dunia menunjukkaan betapa kebangkitan rakyat sangat memberi kesan kepada pemerintahan.  Saya bukan orang yang sentiasa bersetuju dengan idea pembangkang kerana pada saya ada sesetengah perkara yang dibawa Pakatan Rakyat baik PAS, DAP mahupun PKR, adalah tidak masuk akal dan tidak relevan untuk dipanjang lebarkan. Namun,apabila Pakatan Rakyat sudi mengajak rakyat bersama mereka menuntut keadilan buat rakyat, perkara ini saya kira bukan suatu kesalahan untuk kita sambut baik? Ya benar, kalau inilah jalan yang terbaik untuk kita semua.

Saya percaya, di dalam pemerintahan kerajaan sendiri ada sesetengah wakil rakyat yang simpati dengan nasib rakyat, namun mungkin atas kepentingan Parti , nasib rakyat pula diperjudi. Saya tidak suka rakyat menjadi hamba demokrasi, namun saya juga tidak mahu rakyat sakit di bumi sendiri.

Kesimpulannya, kerajaan sedia ada perlu bimbang akan keadaan dan beban yang rakyat tanggung pada hari ini. Bukan salah rakyat jika membantah kerana kerajaan perlu bekerja untuk rakyat, ini Negara demokrasi berparlimen.

Jika Parlimen sudah tidak mampu menjadi saluran utama,  maka sebab itu jalan raya menjadi pilihan rakyat.

2014, Tahun Sengsara Rakyat.


Tuesday, December 17, 2013

BOLEHKAH "MABUK DENGAN SENGAJA" MENGGUNAKAN DALIHAN DI BAWAH SEKSYEN 84 KANUN KESEKSAAN ?







Seksyen 84 Kanun Keseksaan memperuntukkan, tidaklah menjadi suatu kesalahan apa-apa jua yang dilakukan oleh seseorang yang pada masa melakukannya, akalnya tidak sempurna, tidak berupaya mengetahui keadaan perbuatan itu, atau tidak tahu apa yang dilakukannya itu sama ada salah atau berlawanan dengan undang-undang.

Malaysia,mengguna pakai Seksyen 84 ini sebagai suatu dalihan setelah melakukan sesuatu jenayah. Sekyen 84 ini adalah suatu konsep yang diasaskan daripada kes England iaitu kes Mc’ Naghten. Sekiranya tertuduh berjaya membuktikan wujud elemen-elemen yang dikehendaki di dalam Seksyen ini, maka beliau akan dilepaskan daripada tuduhan jenayah.

 Kedua-dua prinsip ini walaupun memberikan dalihan jenayah dalam konteks yang sama, namun terdapat beberapa perbezaan di dalamnya yang perlu untuk difahami dan diperhalusi sebelum membuat sesuatu keputusan. Mc Naghten Rule melihat kepada penyakit mental semata-mata, iaitu seseorang yang mempunyai penyakit mental berpanjangan dan ianya disahkan oleh laporan doktor . Namun, Seksyen 84 menilai kepada ketidak sempurnaan akal.  Skop penilaian di bawah Seksyen 84 adalah lebih luas iaitu ia menilai kepada ketidakupayaan seseorang untuk mengetahui sesuatu perbuatan itu salah atau tidak semasa melakukan perbuatan tersebut.

Ini bermakna, jika seseorang itu mempunyai “penyakit mental” namun, pada waktu melakukan kesalahan tersebut, dia berupaya untuk mengetahui bahawa kualiti perbuatannya salah dari segi fizikal, maka dalihan di bawah Seksyen 84 ini tidak terpakai. Hal ini kerana, “penyakit mental” tidak bermakna seseorang itu tidak berupaya untuk mengetahui kualiti perbuatannya salah dari segi fizikal atau tidak. Seksyen 84 menekankan tentang keadaan minda semasa seseorang itu melakukan kesalahan tersebut.

Walaubagaimanapun,  di dalam peruntukan Seksyen 84 ini, terdapat lakuna berkenaan dengan punca ketidaksempurnaan akal . Seksyen 84 tidak menceritakan punca berlakunya ketidaksempurnaana akal tersebut, sama ada tidak sempurna akal itu berpunca daripada pemakanan, pengambilan ubat-ubatan, akibat perbuatan jahat seseorang atau sebagai satu kesan daripada tekanan perasaan.

Namun, ianya jelas di dalam Seksyen 84 bahawa apa yang ditekankan adalah keadaan minda seseorang semasa kesalahan tersebut dilakukan, dan adalah tidak penting ianya berpunca daripada apa sekalipun. Elemen di bawah Seksyen 84 menuntut untuk membuktikan bahawa seseorang itu tidak berupaya untuk mengetahui bawaha perbuatannya adalah salah atau berlawanan dengan undang-undang disebabkan oleh ketidaksempurnaan akal semasa kesalahan dilakukan. Hal ini bermakna, adalah tidak penting sama ada seseorang itu mempunyai penyakit mental berpanjangan atau tidak, atau ianya berpunca daripada apa, kerana perkara yang lebih penting untuk dinilai adalah keadaan tidak sempurna akal semasa kesalahan tersebut dilakukan.

Sehubungan dengan itu, timbul persoalan, bolehkah seseorang yang mabuk dengan sengaja menggunakan dalihan di bawah Seksyen 84 ?

Prinsip asas dalihan mabuk adalah dibawah Seksyen 85 Kanun Keseksaan yang mana terdapat dua bahagian penting yang perlu untuk diketahui. Pertama, mabuk dengan tidak sengaja  dan kedua mabuk dengan sengaja.   Mabuk dengan tidak sengaja, adalah jelas dinyatakan bahawa dalihan Seksyen 85 adalah terpakai , namun bagi seseorang yang mabuk dengan sengaja, Seksyen 85(2)(a) menerangkan dalihan mabuk adalah tidak terpakai kepada mereka.

Oleh hal yang demikian, apakah dalihan di bawah Seksyen 84 terpakai kepada mereka yang didapati mabuk dengan sengaja?

Merujuk kepada kes AG for Northern Ireland v Gallagher, tertuduh memang berniat mengambil minuman alkohol untuk melakukan jenayah. Tertuduh yang telah membuat keputusan untuk membunuh isterinya telah mengambil minuman alkohol untuk memberikannya kekuatan untuk berbuat demikian.  Mahkamah memutuskan di dalam kes ini bahawa dalihan mabuk tidak boleh digunakan kerana niat untuk melakukan jenayah sudah ada sebelum dia mabuk lagi.

Berdasarkan kepada kes tersebut, terdapat 2 elemen penting yang boleh dinilai. Pertama, mabuk dengan sengaja tidak akan memberi peluang kepada tertuduh menggunakan dalihan Seksyen 85(2)(a) . Kedua, tertuduh sengaja mengambil minuman alkohol untuk melakukan jenayah tersebut.

Oleh itu, timbul persoalan, bagaimana pula jika seseorang sengaja mengambil minuman alkohol atau apa-apa benda lain yang boleh memabukkan atau menghilangkan kewarasan akalnya, namun tidak pun berniat untuk melakukan jenayah? Adakah apabila orang tersebut melakukan jenayah, beliau tidak boleh membela dirinya menggunakan dalihan di bawah Seksyen 84?

Seksyen 85(2)(a) dengan jelas menyatakan mabuk dengan sengaja tidak boleh sama sekali diterima sebagai satu dalihan untuk melepaskan tanggungan jenayah. Namun, peruntukan Seksyen 84 sebenarnya telah memberi peluang kepada seseorang yang mabuk dengan sengaja untuk menggunakan dalihan “tidak sempurna akal”  sekiranya berjaya membuktikan bahawa pada waktu kesalah itu dilakukan, beliau tidak menyedari bahawa perbuatannya itu salah atau berlawanan dengan undang-undang.

Lakuna yang terdapat di dalam Seksyen 84 yang tidak menceritakan punca “tidak sempurna akal” yang boleh diterima pakai untuk dalihan ini, telah membolehkan seseorang yang mabuk dengan sengaja menggunakan dalihan ini namun hendaklah memenuhi elemen yang diterangkan di bawah Seksyen 84 ini.

Mabuk bukan sahaja terhad kepada pengambilan minuman alkohol tetapi juga akibat daripada penggunaan narkotik atau dadah. Oleh itu, sekiranya seseorang secara sengaja mengambil alkohol, narkotik, ubat-ubatan, atau dadah yang menyebabkan dia tidak sempurna akal , sehingga pada waktu dia melakukan kesalahan tersebut, dia tidak pun sedar akan perbuatannya itu, maka ia juga termasuk di bawah mabuk dengan sengaja. Oleh itu, di dalam keadaan ini Seksyen 84 kanun keseksaan boleh diguna sebagai dalihan.

Perkara ini perlu dibezakan dengan peruntukan Seksyen 85(2)(b) .  Seksyen 85(2)(b) menyebut seseorang yang mabuk boleh menggunakan dalihan di bawah seksyen ini sekiranya akibat daripada mabuk, telah menyebabkan dia “gila” semasa melakukan perbuatan itu.

Oleh kerana Seksyen 85(2) menggunakan perkataan “ATAU” iaitu 85(2)(a) “ATAU” (b), maka ia sebenarnya memberi pilihan untuk menggunakan salah satu dalihan, sama ada 85(2)(a) atau 85(2)(b). Walaupun, Seksyen 85(2)(a) jelas mengatakan mabuk dengan sengaja tidak boleh menggunakan dalihan mabuk, namun, Seksyen 85(2)(b) tidak pun menceritakan mabuk itu sama ada sengaja atau tidak, kerana yang disebut di dalam Seksyen 85(2)(b) adalah seseorang yang mabuk kemudian menyebabkan dia “gila” semasa melakukan kesalahan . Peruntukan ini seolah-olah menunjukkan seseorang yang mabuk dengan sengaja juga boleh menggunakan dalihan di bawah Seksyen 85(2)(b).

Namun, terdapat perbezaan yang perlu dinilai di dalam Seksyen 84 dan Seksyen 85(2)(b). Peruntukan Seksyen 85(2)(b) menggunakan perkataan “gila”  manakala Seksyen 84 menggunakan perkataan “tidak sempurna akal”.

Perkataan “gila” adalah terlalu terhad, kerana ia merujuk kepada keadaan mental yang perlu mendapat pengesahan doktor dan hospital. Namun, Seksyen 84 menggunakan perkataan yang lebih luas iaitu tidak sempurna akal. Tidak sempurna akal bukan bermakna gila, namun ia membawa makna keadaan pemikiran yang tidak berupaya untuk mengetahui keadaan perbuatannya sama ada salah atau berlawanan dengan undang-undang. Oleh itu, sekiranya seseorang yang mabuk dengan sengaja, lalu berlaku ketidaksempurnaan akal, dan menyebabkan beliau melakukan jenayah, beliau boleh menggunakan dalihan di bawah Seksyen 84.

Kesimpulannya, berdasarkan semua penilaian di atas, seseorang yang mabuk dengan sengaja sebenarnya memmpunyai hak untuk membela dirinya dengan menggunakan dalihan di bawah Seksyen 84. Di dalam Undang-undang Malaysia, minum minuman keras seperti alkohol bukanlah suatu kesalahan jenayah, oleh itu adalah tidak munasabah sekiranya disebabkan meminum alkohol seseorang melakukan jenayah, tidak berupaya untuk membela dirinya sedangkan beliau tidak sedar akan perbuatan tersebut. Sehubungan itu, kes AG for Northern Ireland v Gallagher , boleh dijadikan sandaran untuk membolehkan mabuk dengan sengaja menggunakan dalihan di bawah Seksyen 84. Mabuk dengan sengaja itu hendaklah tidak mempunyai niat untuk melakukan jenayah seperti yang berlaku di dalam kes AG for Northern Ireland v Gallagher, yang mana tertuduh tidak boleh menggunakan dalihan mabuk kerana beliau sengaja memabukkan diri untuk membunuh isterinya. Selain itu, mabuk dengan sengaja itu hendaklah menyebabkan tertuduh itu tidak sempurna akal, iaitu tertuduh tidak berupaya untuk mengetahui keadaan perbuatannya sama ada salah atau berlawanan dengan undang-undang semasa melakukan kesalahan tersebut. Seksyen 84 sendiri tidak menceritakan punca “tidak sempurna akal” namun apa yang dipentingkan adalah keadaan minda semasa jenayah dilakukan. Sekiranya seseorang yang mabuk dengan sengaja berjaya membuktikan bahawa semasa jenayah dilakukan, beliau berada dalam keadaan tidak sempurna akal, maka dalihan di bawah Seksyen 84 adalah terpakai. Akhir sekali, disebabkan Seksyen 85(2)(b) seolah-olah membenarkan seseorang yang mabuk dengan sengaja untuk menggunakan dalihan di bawah Seksyen 85, maka perbezaan yang perlu dinilai adalah perkataan “gila” atau “tidak sempurna akal”. Sekiranya ianya melibatkan keadaan “tidak sempurna akal” , maka dalihan yang tepat untuk digunakan adalah dalihan di bawah Seksyen 84. Secara keseluruhannya, seseorang yang mabuk dengan sengaja juga mempunyai hak untuk menggunakan dalihan di bawah Seksyen 84 Kanun Keseksaan di Malaysia.


MUHAMMAD NAIM BIN FITAL
FAKULTI UNDANG-UNDANG UKM




Sunday, December 15, 2013

My Dear Baby, You Are So Cute









Alhamdulillah, tanggal 9 Disember 2013, Allah swt telah mengurniakan kami seorang lagi ahli baru dalam keluarga. Seorang puteri yang diberi nama Hadhinah Mardhiah bt Mohd Hafiz. Tahniah kepada Along dan Kak Yan kerana dikurniakan cahaya mata ketiga, dan kesemuanya puteri . Sesungguhnya rezeki Allah ini tidak ternilai harganya, maka didiklah puteri ini menjadi anak yang solehah sehingga ke akhir hayatnya .


Tiada apa yang dapat saya tuliskan melainkan rasa gembira dan syukur teramat sangat melihat wajah bayi yang baru berusi 3 hari ni. Sejuk mata memandang, sejuk lagi perut ibu yang melahirkan :)

Pagi tadi bergegas daripada UKM bangi ke Batu 9 Cheras semata-mata nak jumpa anak buah kesayangan. Seronok dapat tengok ahli keluarga bertambah ni. Terasa rezeki Allah semakin bertambah !

IsyaAllah, semoga adik Hadhinah Mardhiah akan terus dibesarkan dgn ilmu yang bermanfaat dan kelak menjadi sri kandi yang hebat !:)


Selamat membesar sayang.


Thursday, December 5, 2013

Love Is What ?




Give me one word to describe life ? Could you ?

Yes, some will say life is precious, some will say life is unfair, some will say life is messy !



same goes to love, could you give me one word to describe love?

some will say love is everything, some will say love is nothing. Yet, love hurts u more, isnt it?







Monday, December 2, 2013

My Love Last Forever For You My Queen



Kadang-kadang, Allah sempitkan masa kita dengan terlalu banyak kerja dan urusan
Sampai kita lupa hari paling istimewa buat insan yang paling kita cintai dan sayangi
sungguh, kasih sayangnya tiada tara dan banding.




Dalam kesibukan menyiapkan assignment yang bertimbun, tiba-tiba teringat, "Eh hari ni birthday Mak", cepat2 aku capai handphone di sebelah laptop dan mula menaip ucapan selamat hari lahir kepada ibunda tercinta.

Assalamualaikum , baru perasan hari ni 1 Dec dah.
Selamat Hari Lahir mak. Semoga dipanjangkan umur, diluaskan rezeki,
ditambah keimanan dan kebahgiaan, diberikan kesihatan tubuh badan,
dikurniakan kekuatan untuk beribadat, dan sentiasa menjadi emak yang terbaik.
Terima kasih untuk segalanya, terima kasih untk jasa-jasa mak,
dan terima kasih untuk makanan yang sedap-sedap dan didikan yang cukup.
Tak de hadiah untuk mak, tapi doa untuk mak sentiasa ada. Elok2 bercuti ke Beijing nanti ! :)

Haih, baru masuk tahun dua, dah sibuk dengan mcm2 hal, sampai hampir terlepas nak wish birthday mak. Ini baru 20 tahun, esok lusa macam mana lah kan ? So thats why, setiap hari, lepas solat, jangan lupa kirimkan doa untuk kedua ibu bapa kita, setidak tidaknya kita tidak pernah lupa mereka dalam doa kita.

Tahu kan, salah satu tanda anak durhaka adalah apabila kita lupa pada ibu dan ayah kita ? Hatta kita berjaya tara mana pun, tapi kalau lupa untuk mendoakan mereka dalam kehidupan seharian kita, sungguh, rugilah kita sebagai seorang anak. Percayalah, di sebalik kejayaan kita adalah hasil doa daripada ibu dan ayah kita semua. So, keep praying for them also ! Kehidupan kita pasti diberkati .

To be a great father , we must know how to be a great son.
To be a great husband, we must know how to be a great son.

Setiap orang impikan kehidupan yang penuh dengan kebahgiaan, dan kita percaya, Tuhan memberikan kita jalan kebahgiaan bukan sahaja di dunia tapi di akhirat. Apa yang aku impikan adalah kehidupan bersama dengan orang-orang yang aku sayang. God already stated in Quran, nak keluarga bahagia, jagalah keluarga dengan pegangan agama. " ku anfusikum, wa ahlikum na ra"

Walaupun kita pernah menjadi anak yang banyak menyusahkan kedua ibu bapa kita, tapi belajarlah untuk menghargai mereka sementara mereka masih hidup ! Kasih sayang ibu membawa ke syurga ! Keep remember that my dear friends :)

Seperti mana sayangnya kita pada ibu dan ayah, begitulah juga kita curahkan kasih sayang kepada isteri dan anak2 ! haha. I am dreaming for a happy life in future.  To my future wife, if u know who you are, i know u are a great daughter, and i hope one fine day, u will be great wife of mine.

Selamat hari lahir emak! <3




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...